U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Als u deze lijst met beste werkgevers bekijkt valt op dat die bedrijven een aantal dingen gemeen hebben. Een daarvan is de kans die ze medewerkers bieden om te groeien en zich te ontwikkelen, wat echt inspirerend is.

Maar wat moeten we weten om een trainingsprogramma voor medewerkers te ontwikkelen? In dit artikel krijgt u een totaalbeeld van trainingsmodellen voor medewerkers en het proces van het ontwerpen van een opleidingsplan:

Wat is training en ontwikkeling van medewerkers?

Een trainingsprogramma is een geplande opeenvolging en combinatie van activiteiten, ontworpen om medewerkers uit te rusten met kennis, vaardigheden en soft skills om betere professionals te worden.

Een effectief trainingsprogramma is gericht op het bereiken van specifieke bedrijfsdoelen. Afhankelijk van het doel kunnen er verschillende soorten trainingsprogramma’s voor medewerkers zijn, zoals leiderschapstraining, nalevingsgerichte training, verkoop-, product- of managementtraining. Effectieve trainingsprogramma’s kunnen worden gegeven door een instructeur, in teamverband of individueel, en kunnen online plaatsvinden, in klaslokalen of als praktijkopleiding.

Wat maakt een trainingsprogramma effectief?

Laten we eens kijken naar de sleutelfactoren van effectieve training van medewerkers die u zullen helpen om uw programma’s succesvoller te maken:

  • Consistentie. Effectieve training voor medewerkers werkt het beste als deze consistent is, vooral voor teams die verspreid zijn over verschillende locaties, talen of culturen. Deze aanpak houdt iedereen op hetzelfde niveau door gelijke toegang te bieden tot bronnen van hoge kwaliteit, met vertaald materiaal, relevante voorbeelden en standaardbeoordelingen.
  • Een goede mate van betrokkenheid. Als medewerkers oprecht geïnteresseerd zijn, wordt training effectiever. Resultaatgerichte, lonende en boeiende trainingsplannen maken het makkelijker om kennis vast te houden. Het gebruik van technieken als gamification en leren op basis van scenario’s helpt om de aandacht vast te houden, zodat cursisten betrokken blijven tijdens het hele proces.
  • Gepersonaliseerd leren. Gepersonaliseerde ontwikkelingsplannen voor medewerkers doen wonderen als het gaat om het verbeteren van de trainingseffectiviteit. Geen twee medewerkers leren hetzelfde, dus het maken van een trainingsplan met aanpassingen aan de voorkeuren en leerstijl van een individuele medewerker maakt een groot verschil.
  • Gesegmenteerde leseenheden. Wanneer u een opleidingsplan ontwikkelt, zorg dan voor bruikbare, hapklare leerervaringen zodat uw medewerkers gemakkelijker kunnen studeren en de training in logische segmenten kunnen voltooien. Zo maximaliseert u de trainingseffectiviteit.
  • Datagestuurde verbeteringen. Voor een opleidingsplan dat echte resultaten oplevert, begint u met vast te stellen waar cursisten extra ondersteuning nodig hebben voordat u het programma start. Deze aanpak maakt het makkelijk om te zien wat werkt en waar u iets moet bijsturen. Een leermanagementsysteem (LMS) met uitgebreide rapportagefuncties kan het volgen en bijsturen gemakkelijker maken.
  • Feedback verzamelen en verwerken. Volgens Forbes zijn medewerkers die het gevoel hebben dat hun stem wordt gehoord 4,6 keer meer geneigd om zich gestimuleerd te voelen om hun beste werk te doen. Daarom is het verzamelen van feedback van medewerkers een essentieel onderdeel van het ontwikkelen van opleidingsplannen voor medewerkers – het helpt om inhoud precies af te stemmen op de lopende en langetermijnbehoeften van medewerkers.

Hoe ontwikkelt u een opleidingsplan voor medewerkers?

Effectieve trainingsprogramma’s ontstaan niet van de ene op de andere dag, maar zijn het resultaat van een zorgvuldige voorbereiding en een degelijk ontwikkelingsplan voor medewerkers. Hieronder vindt u stapsgewijze instructies voor het opstellen van een trainingsplan voor medewerkers dat is afgestemd op de bedrijfsdoelen en dat boeiend is voor de deelnemers.

Stap 1. De taak begrijpen

Voordat u een trainingsplan gaat ontwikkelen, moet u eerst een analyse maken. Stel dat de motor van uw auto piepende geluiden begint te maken. Moet u dan de banden oppompen, de ophanging vervangen of gewoon wat olie bijvullen? Al die dingen zijn mogelijk, maar een diagnostische test laat precies zien wat er moet gebeuren zonder dat u elk detail hoeft te controleren.

Op dezelfde manier kan het idee om trainingsprogramma’s voor medewerkers te ontwikkelen overal in het bedrijf vandaan komen, van het hoofd van de verkoopafdeling, wiens team de prestatiedoelen voor de medewerkers niet heeft gehaald, tot iemand die vindt dat er te veel vergaderingen zijn en dat de werktijden niet goed worden beheerd. Dus voordat u een script begint te schrijven voor een nieuwe online cursus, is het een goed idee om als stap 1 een aantal vragen te stellen. Deze vragen vormen de basis van wat nodig is voor het uitvoeren van een analyse van de trainingsbehoeften.

Trainingsbehoeften 

Het ontwikkelen van een trainingsstrategie houdt altijd rekening met één belangrijke overweging: de wens tot verandering. In deze stap is het doel om de reden te bepalen voor de kloof tussen de huidige situatie en het gewenste resultaat. Deze kloof wordt de behoefte genoemd. Door een analyse van de trainingsbehoeften uit te voeren voordat u een trainingsprogramma opstelt, vergroot u de kans dat u de trainingsdoelen bereikt en verkleint u het risico op dure fouten.

Trainingsbehoeften definiëren

De kloof tussen de huidige situatie en het gewenste resultaat is de behoefte.

Informatie inwinnen over de situatie waarmee het bedrijf te maken heeft, de behoeften en de gewenste resultaten gebeurt meestal door middel van interviews met belanghebbenden en iedereen die geïnteresseerd is in het succes van het trainingsplan voor medewerkers. Deze mensen kunnen leidinggevenden, managers, potentiële deelnemers of zelfs klanten zijn.

Er zijn boeken over het vaststellen van behoeften, maar hier is een korte lijst met vragen die een goed begin zijn:

  • Is de training echt nodig? Kan het gewenste resultaat op een andere, goedkopere of efficiëntere manier worden bereikt?
  • Waarom hebben ze training nodig? Hoe zal het de klant helpen? 
  • Welk probleem wil de klant oplossen met behulp van de training? Wat is het nuttig effect?
  • Wat gebeurt er als er geen training is?

Trainingsdoelen

Trainingsdoelen zijn essentiële informatie die moet worden vastgelegd voordat u doorgaat met het ontwikkelen van leerprogramma’s om twee redenen: a) u krijgt een duidelijk beeld van wat u probeert te bereiken en b) ze dienen als een basislijn die zal worden gebruikt als succesmetriek voor het programma nadat het is gelanceerd.

Trainingsdoelen moeten specifiek en meetbaar zijn en het is altijd beter om actiewerkwoorden te gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • De efficiëntie van medewerkers met xyz% verhogen
  • Voldoen aan de veiligheidseisen op de werkplek
  • xyz% KPI bereiken

Doelgroep

Een trainingsprogramma maken voor de effectieve ontwikkeling van medewerkers is net zoiets als een route uitstippelen naar de gewenste bestemming. U moet het maken voor een bepaalde reden en voor een bepaalde doelgroep. Voordat u verder gaat met het ontwikkelingsplan voor uw trainingsprogramma voor medewerkers, moet u goed kijken naar de mensen die gaan leren.

  • Hoeveel leerlingen zijn er?
  • Wie zijn ze? Wat is hun functie? (Zitten ze in belangrijke leidinggevende functies, HR, managers, productlijnmedewerkers, enz.)
  • Wat zijn hun kenmerken? (Gemiddelde leeftijd, opleidingsniveau, leervoorkeur, computervaardigheden, geografische locatie, enz.)
  • Zijn er leerlingen met een beperking?
  • Hebben de leerlingen een vooropleiding gehad in dit kennisgebied? Hoe vertrouwd zijn ze met het onderwerp?

Het zou ook heel nuttig zijn om verder te gaan dan de neutrale beschrijvingen van de klant door rechtstreeks met potentiële leerlingen te praten.

  • Welke onderwerpen zijn volgens hen het nuttigst in hun werk?
  • Zijn er speciale verzoeken?
  • Wat zijn hun eerdere leerervaringen? Wat is hun houding ten opzichte van leren? Zal iemand zich waarschijnlijk verzetten tegen de training? Zo ja, waarom?

Taakomgeving

Nu u er zeker van bent dat het ontwikkelen van trainingsprogramma’s voor medewerkers de oplossing is voor de leerbehoeften van uw bedrijf en u weet wat uw doelen zijn en wie uw deelnemers zijn, is het tijd om organisatorische vragen overeen te komen. Zoek uit en schrijf op in welke vorm de klant het resultaat van elke trainingssessie verwacht, en wat als een volbrachte missie wordt beschouwd.

  • Wie neemt de beslissingen?
  • Wie zijn de belanghebbenden? Wie weet er nog meer van het project en kan u van nuttige informatie voorzien?
  • Zijn er voorkeuren voor het gebruik van bepaalde trainingstechnologieën, hulpmiddelen en lesmethoden? 
  • Wat voor soort media moet worden gebruikt (tekst, video, audio of iets anders)?
  • In welke vorm verwacht de klant het resultaat? Is het een SCORM-pakket? Is het een PowerPoint-presentatie met een script in Word? Moet er ook een handleiding voor de facilitator worden gemaakt? Zijn er vervolgactiviteiten of -sessies nodig?
  • Wat zijn de deadlines voor het project?
  • Zijn er beperkingen of factoren die van invloed zijn op de manier waarop het resultaat zal worden bereikt?
  • Wie uploadt het programma naar een leerplatform en beheert het?
  • Wat is het budget voor het project?

Maak u geen zorgen als u het gevoel hebt dat u teveel vragen stelt. Dat is niet zo, integendeel, het is heel waarschijnlijk dat u nog meer vragen zult moeten stellen naarmate het project vorm begint te krijgen.

Stap 2. De structuur van het trainingsprogramma ontwerpen

Nadat de analysefase is voltooid verdeelt u de inhoud in lessen, voeg een korte quiz toe aan het einde van elke les en voila. Grapje. Klanten verwachten meer dan een hersenloze stapel tekst met willekeurige plaatjes.

Wat u nu moet doen, is inhoud kiezen die overeenstemt met de leerbehoeften, een geschikt formaat om het te verspreiden en enkele gemakkelijk meetbare succescijfers die u helpen om het verloop van het programma te volgen.

Leerdoelen

Door de leerdoelen vast te stellen, weet u hoe u een trainingsprogramma moet opbouwen. In tegenstelling tot trainingsdoelen die gericht zijn op bedrijfsgegevens, zijn leerdoelen gericht op de leerling; ze beschrijven wat mensen moeten weten, kunnen doen of voelen als resultaat van de training. Goede leerdoelen zijn meestal nauw verbonden met de resultaten van de deelnemers op de werkplek. “Als leerlingen dit programma afronden, zullen ze in staat zijn om…

  • … de SPIN-verkooptechniek te gebruiken
  • … geavanceerde Excel-formules toe te passen voor het analyseren van marketinggegevens
  • … een prettige houding ten opzichte van klanten te laten zien
  • … zich zelfverzekerder te voelen bij onderhandelingen op hoog niveau.”

Omdat een trainingsplan meestal meer dan één module of les inhoudt, moet u voor elk ervan ook subdoelen opschrijven. Als het overkoepelende leerdoel is om medewerkers te leren hoe ze een popcornmachine moeten gebruiken, dan kunnen de subdoelen zijn:

  • Voor les 1 – de knoppen leren bedienen
  • Voor les 2 – leren hoe je de machine installeert en werkklaar maakt
  • Voor les 3 – leren hoe je de machine vult met ingrediënten
  • Voor les 4 – leren hoe je de machine reinigt

Instructietactieken

Bij het maken van een trainingsprogramma voor medewerkers is het essentieel om een structuur in gedachten te houden. Dave Meier beschrijft in The Accelerated Learning Handbook een leercyclus met vier fasen. Deze fasen zijn:

De leercyclus in vier fasen

“Tenzij alle vier de componenten in een of andere vorm aanwezig zijn, wordt er niet echt geleerd.” 

Dave Meier, The Accelerated Learning Handbook

Elke fase vereist goed doordachte tactieken omdat het falen van slechts één fase waarschijnlijk zal leiden tot een mislukking of zwakke resultaten voor het hele programma.

1. Voorbereiding

Het doel van deze fase is om de interesse van de deelnemers te wekken door hen de context te geven, de relevantie van de trainingsinhoud uit te leggen en doelen en verwachtingen te stellen. Daarnaast moet u ook omgaan met eventuele negatieve gevoelens van de deelnemers.

Een over het hoofd geziene voorbereidingsfase leidt tot verveling, gebrek aan aandacht en mislukking van het leerprogramma.

2. Presentatie

De volgende fase is het presenteren van trainingsinhoud aan leerlingen op een zinvolle en boeiende manier.

Ten eerste is er het grafisch ontwerp; denk na over hoe u de aandacht van de leerlingen trekt met highlights, lettertypes en kleuren. Vervolgens is er uitgebreid werk aan de inhoud, zoals het presenteren van nieuwe woordenschat, het geven van uitgebreide voorbeelden van elk nieuw idee en het rekening houden met verschillende leerstijlen.

Een zwakke presentatie is te herkennen aan een lege uitdrukking op het gezicht van de cursisten: de ogen zien het, maar de hersenen niet. Door een trainingsprogramma op te zetten dat de betrokkenheid van medewerkers vooropstelt, zouden deze problemen voorkomen moeten worden.

3. Oefening

De leerresultaten komen in gevaar als leerlingen niet genoeg tijd hebben om de nieuwe kennis en vaardigheden volledig te begrijpen. In deze fase moet u mensen aanmoedigen om de inhoud van de training niet alleen passief in zich op te nemen, maar om na te denken over de integratie ervan in hun dagelijks leven.

Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verschillende quizzen en interactieve praktische opdrachten. U moet leerlingen ook helpen informatie te ordenen door mindmaps te maken en de belangrijkste punten op te schrijven; hen op weg helpen door analogieën en metaforen te bedenken en verhaallijnen te creëren; en ervoor zorgen dat de informatie blijft hangen door geheugensteuntjes te gebruiken en de belangrijkste dingen te onderstrepen.

Het is geen eenvoudige taak om een trainingsplan te maken dat zinvol oefenen met de lesstof mogelijk maakt, wat betekent dat het van vitaal belang is dat u leermiddelen, materialen en hulpmiddelen effectief gebruikt.

4. Prestaties

Zonder onmiddellijke toepassing zullen veel van de pas verworven kennis en vaardigheden al snel verdwijnen. Hoe stimuleert u leerlingen om de nieuwe informatie ook buiten de les te gebruiken? Maakt u trainingshandboeken die ze kunnen afdrukken en gebruiken in hun dagelijkse routine? Biedt u cursisten een evaluatie en feedback over hun prestaties na de training? Of misschien zelfs een reeks microlessen na de training zodat ze de informatie makkelijker kunnen onthouden?

Rekening houden met hoe uw medewerkers verder zullen bouwen op hun leerproces is een essentiële stap in het creëren van een succesvol trainingsprogramma voor uw bedrijf.

“Als er herhaaldelijk op de pen wordt geklikt, kan een reeks van zes korte berichten op het scherm worden bekeken. De pen kan worden gebruikt om deelnemers te herinneren aan specifieke technieken die ze tijdens de training hebben geleerd.” ~ Sheila W. Furjanic, Laurie A. Trotman, Turning Training into Learning: How to Design and Deliver Programs That Get Results

Het gebruik van pennen met een roterende bericht om het effect na de training te versterken

Pennen met een roterend bericht voor deelnemers aan de cursus Time-Management voor verkopers.

Wat uw ideeën ook zijn, u hebt een ontwikkelingsplan nodig om ze vast te leggen en soepel een leerproces in te bouwen voordat de eigenlijke creatie van de training begint. Dit brengt ons natuurlijk bij het volgende punt.

Structuur

Met het model van de leercyclus in gedachten, moet u beslissen hoe u de informatie in volgorde gaat plaatsen en vervolgens een kader creëren voor het programma.

Stelt u zich eens voor dat u een trainingsplan moet maken voor het bedienen van nieuwe hightech apparatuur. Hoe gaat u de informatie organiseren? Het eerste wat wellicht in u opkomt is om een reeks lessen te maken waarin alle onderdelen en functies van de machine één voor één worden beschreven. Dit is echter niet de manier om een trainingsprogramma op te zetten.

Charles Reigeluth, een Amerikaanse onderwijstheoreticus, ontwikkelde de zogenaamde elaboratietheorie. Volgens deze benadering moeten modules binnen effectieve trainingsprogramma’s worden georganiseerd in toenemende mate van complexiteit, zodat elke module voortborduurt op de vorige.

In het geval van complexe apparatuur kunt u beginnen met het aanleren van de eenvoudigste taak die technici met de machine moeten uitvoeren. Tijdens het uitvoeren van deze eenvoudige taak raakt de leerling vertrouwd met enkele van de belangrijkste functionele elementen. In de volgende lessen worden complexere scenario’s aangeleerd totdat de leerlingen in staat zijn om alle taken uit te voeren. Deze aanpak biedt leerlingen kennis in de context van een echte toepassing op het werk.

Houd deze drie principes dus in gedachten als u nadenkt over hoe u een trainingsplan met een effectieve structuur kunt ontwikkelen: 

  • Van context naar inhoud
  • Van algemeen naar specifiek
  • Van eenvoudig naar complex

Met behulp van deze principes creëert u een relevante context voor leerlingen, zodat ze nieuwe kennis en vaardigheden effectief kunnen assimileren.

Als de algemene structuur van de cursus klaar is en u een beknopt overzicht hebt van de onderwerpen die u wilt behandelen, bent u klaar om de volgende stap te zetten en het programma te vullen met trainingsmateriaal.

Stap 3. De inhoud ontwikkelen

U bent bijna klaar met het maken van een trainingsprogramma. E-learning-inhoud is er in verschillende vormen: colleges, e-books, videolessen, realistische simulaties, interactieve beoordelingen die meer op games lijken en de lijst gaat maar door. Om een trainingsprogramma te ontwikkelen dat medewerkers succesvol maakt, zijn er zoveel mogelijk soorten activiteiten nodig om de aandacht van de deelnemers vast te houden en verschillende leerstijlen aan te spreken.

Trainingsmodule

U weet al hoe u een trainingsprogramma moet structureren, maar u moet ook de inhoud organiseren en presenteren binnen elke trainingsmodule. Hieronder staat een eenvoudige maar effectieve modulestructuur:

  • Een algemeen overzicht geven
  • Details geven
  • Concrete voorbeelden uit de praktijk toevoegen 
  • Een samenvatting geven van wat er geleerd is

Voor elke module of les, of hoe u elke onafhankelijke eenheid van het programma ook wilt noemen, is een actieplan nodig. Het personeelsontwikkelingsplan geeft een duidelijke focus op het onderwerp van elke module, helpt bij het kiezen van geschikte leeractiviteiten en zorgt ervoor dat de inhoud past binnen de gestelde tijdschema’s voor alle trainingssessies. Hieronder ziet u bijvoorbeeld een voorbeeld van een cursus over telefonische onderhandelingen voor verkopers:

DuurActiviteitHulp/verwijzing
5 min

Cursus inleiding

  • De facilitator voorstellen
  • De relevantie van de inhoud en het doel ervan uitleggen
  • Doelen stellen voor de les
  • Een overzicht geven
Dia’s 1-4
10 min

Praktische oefening als inleidende activiteit:

  • Luister naar een opname 
  • Wat denk je dat goed gaat?
  • Wat kan verbeterd worden?

Voorbeeld van een koud gesprek met een klant (geluidsopname).

Dia’s 5-7

22 min

Lessen over de stappen van het verkoopproces en verkooptechnieken:

  • L1: Contact leggen
  • L2: Identificatie van de behoefte
  • L3: Presentatie
  • L4: Omgaan met bezwaren
  • L5: De deal sluiten
  • L6: Over geld praten

Geluidsopnamen van echte telefoongesprekken. 

Een blokschema van het proces dat door leerlingen kan worden afgedrukt.

8 minControleren op begripToets
15 minPraktische taakDialoogsimulatie
2 minAfsluiting 

Trainingsmaterialen

De ontwikkeling van daadwerkelijke presentaties, fysieke trainingsmaterialen en trainingsactiviteiten voor medewerkers vormt de kern van elk effectief trainingsplan voor medewerkers. Maar als u de vorige stappen hebt uitgevoerd – weten wie uw cursisten zijn, wat u ze moet leren en waarom – is het ontwikkelen van een trainingsprogramma en leermiddelen slechts een kwestie van techniek.

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u zelf e-cursussen ontwikkelen of hulp zoeken bij ontwerpers, videobewerkers en voice-overartiesten. Maar zelfs als u het zich kunt veroorloven om een volledig team van professionals op verschillende gebieden in te huren, raden we u toch aan om een praktische kennis te hebben van het maken van materiaal voor trainingsprogramma’s met de populairste authoring tools.

Authoring toolsCasus
iSpring Suite
  • U hebt een deadline
  • U ontwikkelt zelf trainingen voor uw medewerkers
  • U hebt een leerbibliotheek nodig met inhoud en trainingsmateriaal die geschikt zijn voor mobiele apparaten
Adobe Captivate
  • U wilt geavanceerde authoring functies gebruiken
  • U moet responsieve E-learning-inhoud en trainingsmaterialen voor verschillende apparaten maken
Articulate 360
  • U ontwikkelt cursussen als een freelancer of heeft een grote trainingsafdeling
Lectora
  • U wilt nauw samenwerken met uw team
  • U nauw geavanceerde functies voor authoring gebruiken
Camtasia
  • U hebt vooral video-inhoud nodig

Werken met experts

Experts, ofwel materiedeskundigen, zijn de meest waardevolle bron van informatie. Zij zorgen voor unieke inhoud, beoordelen en corrigeren de inhoud van het programma en brengen indien nodig wijzigingen aan. Hun specialistische kennis helpt u bij het maken van een trainingsprogramma.

Er zijn twee manieren om met experts om te gaan: informeel en formeel. 

Als u interne trainingsprogramma’s voor medewerkers maakt en advies nodig hebt van interne experts, kan de informele aanpak goed werken; u vraagt gewoon rond onder uw collega’s die enige leerervaring hebben en probeert iemand te vinden die zou kunnen helpen met het voorbereiden van de inhoud. Als u geluk hebt, zal deze persoon u helpen met het maken van een trainingsschema, conceptinhoud beoordelen of zelfs een deel ervan zelf maken.

Aan de andere kant hebben de meest ervaren experts meestal extreem drukke agenda’s, dus ze zijn misschien niet blij met de extra werkbelasting. In dit geval moet u steun zoeken bij de leidinggevenden die de trainingsprogramma’s voor hun medewerkers hebben geïnitieerd; zij kunnen de materiedeskundigen overhalen om mee te werken door de prioriteiten van hun huidige taken te herzien of een beloning aan te bieden voor deelname.

In sommige gevallen moet u experts van buiten het bedrijf inschakelen. Stel, u moet een programma maken met nieuwe software, maar niemand in uw bedrijf heeft die software eerder gebruikt. In deze situatie hebt u een formele aanpak en een contract nodig waarin u alle afspraken opschrijft: wat voor soort betrokkenheid u van de experts verwacht, wat u precies wilt dat ze doen, wat de deadlines zijn en wat de beloning is.

Vergeet niet dat het niet de taak van de expert is om u te vertellen hoe u een trainingsprogramma moet maken of om u trainingsmateriaal te geven. Dit kan u vervolgens een beter inzicht geven in hoe u een trainingsprogramma kunt ontwikkelen zodat medewerkers precies leren wat ze moeten leren.

3 voorbeelden van effectieve trainingsprogramma’s voor medewerkers

Om beter te illustreren hoe u een succesvol trainingsplan kunt ontwikkelen, hebben we een lijst samengesteld met voorbeelden van trainingsplannen voor medewerkers. Hieronder volgt een verzameling van succesvolle trainingsplannen die door bedrijven zijn geïmplementeerd:

Voorbeeld 1: Castle

Castle, een leverancier van bouwdiensten die pijpleidingen, de kwaliteit van pijpleidingen, de bouw van faciliteiten en vele andere energiegerelateerde projecten in Noord-Amerika ontwikkelt en beheert, heeft uitgebreide introductie- en nalevingsgerichte trainingsprogramma’s ontwikkeld. Door een deel van de training online te zetten, kon het bedrijf niet alleen de naleving van de regels verbeteren, maar ook de downtime en de kosten van klassikale training verminderen.

Een voorbeeld van een compliance trainingsprogramma

Brandblustraining (Veiligheidstraining).

Voorbeeld 2: Suzuki Australië

Suzuki Australië, een dochteronderneming van de Suzuki Motor Corporation, een in Japan gevestigd automobielbedrijf, creëert online leerprogramma’s voor het technisch personeel van hun dealers. Met behulp van online trainingstechnologie slaagden zij erin om 100% van het technisch en verkooppersoneel van hun dealers in heel Australië binnen zeer korte tijd te trainen in een nieuw model motor.

Suzuki introductiecursus

De Suzuki introductiecursus behandelt alle modellen, motoren, veiligheidsvoorzieningen, enz.

Voorbeeld 3: NAOS

NAOS, een internationaal cosmeticabedrijf voor huidverzorging, lanceerde binnen drie maanden haar eerste online trainingsprogramma voor medewerkers voor producttraining en distributeurs. Hierdoor konden ze de kosten voor training en ontwikkeling van medewerkers terugbrengen tot een kwart van hun eerdere kosten.

Een voorbeeld van online producttraining

Dialoogsimulaties helpen leerlingen vertrouwen te krijgen voor hun eindtoets.

Veelgestelde vragen over trainingsprogramma’s voor medewerkers

Hier zijn enkele belangrijke vragen waarop u wellicht een antwoord wilt hebben wanneer u een trainingsplan opstelt:

1. Wat zijn de voordelen van een trainingsplan voor medewerkers?

Een trainingsplan voor medewerkers heeft verschillende voordelen voor zowel medewerkers als de organisatie:

  • Het verbetert de kennis, vaardigheden en soft skills van medewerkers, waardoor ze hun werk effectiever kunnen uitvoeren. Dit leidt tot een hogere productiviteit en betere algemene prestaties van het bedrijf en individuele werktevredenheid.
  • Een trainingsontwikkelingsplan kan helpen om het behoud, de tevredenheid, de betrokkenheid en de inzet van medewerkers te vergroten, omdat ze zich gewaardeerd en gesteund voelen. Dit verhoogt de loyaliteit van medewerkers en verlaagt het verloop. 
  • Effectieve trainingsprogramma’s bevorderen consistentie in processen en normen binnen de organisatie en zorgen ervoor dat medewerkers op één lijn zitten met de doelen en waarden van het bedrijf. 
  • Deze programma’s dragen bij aan een positieve bedrijfscultuur. Ze bevorderen een leerervaring waarin medewerkers zich aangemoedigd voelen om zich voortdurend te ontwikkelen en professioneel te groeien.

2. Hoe kies ik het juiste trainingsprogramma voor medewerkers voor mijn bedrijf?

Als u wilt weten hoe u een trainingsplan opstelt, moet u beginnen met het uitvoeren van een behoeftenonderzoek om de hiaten in de kennis en vaardigheden van uw medewerkers te evalueren en de trainingsdoelstellingen van uw bedrijf te definiëren. Het soort training is belangrijk: managementtraining, verkoop-, product-, nalevings- of algemene leiderschapstraining. Moedig uw medewerkers ook aan om hun behoeften en voorkeuren op het gebied van training en ontwikkeling kenbaar te maken. Dit alles zal u helpen om het juiste programma te kiezen.

Slotopmerkingen

Nu u dit artikel hebt gelezen, zou u een goed idee moeten hebben van hoe u een trainingsplan voor medewerkers kunt ontwikkelen om hun leerresultaten effectief te behalen. Wellicht krijgt u de indruk dat het maken van trainingsprogramma’s voor medewerkers een lineaire opeenvolging van stappen is. Dat klopt niet helemaal. Hoewel deze volgorde als leidraad kan worden gebruikt, kunt u de trainingsmodellen gerust aanpassen aan uw specifieke project: het komt de professionele training en ontwikkeling alleen maar ten goede als u de algemene ideeën overneemt en toch rekening houdt met nieuwe informatie of situaties.

Bij het maken van een trainingsplan voor medewerkers komt heel wat informatie, onderzoek, besluitvorming, planning en samenwerking kijken. Maar net zoals een reis van duizend mijl begint met één enkele stap, begint een succesvol trainingsplan met één enkele vraag: Waarom? Vind het antwoord en de rest gaat vanzelf.

Dat is alles! Wat is voor jullie de grootste uitdaging bij het maken van een trainingsprogramma voor medewerkers? Deel uw ervaring in de reacties hieronder!

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Learn
Een effectief trainings- programma ontwikkelen
Gratis Proberen