U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Wist u dat 58% van de bedrijven spijt heeft van hun recente aankopen van IT-producten? 35% zegt dat de software duurder is dan verwacht. eLearning is hierop geen uitzondering: LMS-prijsmodellen kunnen verwarrend zijn, vooral als u voor het eerst een LMS-platform kiest. Het berekenen van de implementatiekosten van een LMS kan behoorlijk ingewikkeld lijken.

Om u op weg te helpen, hebben we deze handleiding samengesteld over LMS-prijzen en kostenstructuren. We zullen ze uitsplitsen en helpen om het beste model te kiezen voor uw opleidingsdoelstellingen. 

Overzicht

Overzicht van LMS-kosten

Hoeveel kost een LMS? Deze ogenschijnlijk eenvoudige vraag heeft geen eenvoudig antwoord. De kosten van LMS-software liggen namelijk zelden vast en er komen vaak extra kosten bij kijken. Voor een slimmere budgetallocatie en kostenoptimalisatie moet u zich bewust zijn van deze extra kosten.

Laten we de meest voorkomende componenten die deel uitmaken van de totale kosten van een leermanagementsysteem eens onder de loep nemen.

Eenmalige kosten

Dit type LMS-gerelateerde kosten omvat meestal:

Installatiekosten. Dit zijn kosten die gepaard gaan met het opzetten en lanceren van een LMS-platform. Mogelijk moet u een vergoeding betalen voor gegevensmigratie, de installatiekosten voor cloud hosting of dedicated servers, en/of beheerderstraining.

Aanpassing. Integraties en interface-aanpassingen brengen vaak extra kosten met zich mee. Als u bijvoorbeeld uw LMS-oplossing wilt koppelen aan uw bestaande CRM-systeem, moet u misschien betalen voor aangepaste API-ontwikkeling.

Terugkerende betalingen

De volgende kosten kunnen van toepassing zijn wanneer u een online trainingsoplossing gebruikt:

Abonnements- of licentiekosten. Dit zijn doorlopende kosten voor het leermanagementsysteem die u maandelijks of jaarlijks betaalt.

Onderhoud. Abonnementen dekken meestal updates en patches. Dit is echter niet altijd het geval bij open-source software of een platform met een pay-as-you-go prijsmodel.

Mogelijke bijkomende kosten

Training. Als een LMS-platform een complexe interface heeft, moet u mogelijk investeren in training om uw team deze optie effectief te laten gebruiken. Om deze extra kosten te vermijden, kiest u voor een gebruiksvriendelijke LMS-oplossing die gratis trainingsmateriaal biedt, zoals cursussen, tutorials en handleidingen.

Ondersteuning. Sommige LMS-leveranciers brengen kosten in rekening voor ondersteuning via e-mail of telefoon of bieden geavanceerde ondersteuning met een speciale manager tegen een extra vergoeding.

Add-ons. Soms kunt u extra functies kopen als aanvulling op uw abonnement.

Factoren die LMS-prijsmodellen beïnvloeden

Hier geven we een overzicht van de belangrijkste factoren die de prijs van LMS-software in uw organisatie bepalen. Op basis daarvan kunt u een optimaal prijsmodel voor LMS-systemen kiezen.

We hebben deze factoren gerangschikt op basis van hun invloed op het uiteindelijke prijskaartje van het LMS, van de meest tot de minst invloedrijke.

Aantal gebruikers. Het aantal actieve gebruikers heeft een directe invloed op de middelen die nodig zijn voor hosting, ondersteuning en de opslag van cursusinhoud in de organisatie.

Organisatiegrootte. Grotere organisaties met uitgebreide trainingsbehoeften en veel trainingsprogramma’s hebben vaak meer geavanceerde mogelijkheden, schaalbaarheid en ondersteuning nodig.

Behoeften voor maatwerk. De mate van aanpassing van het LMS en de branding-vereisten beïnvloeden welke extra functies of software u moet aanschaffen.

Functies en functionaliteit. De mogelijkheden hebben een grote invloed op de kosten. Zelfs LMS-platforms met een prijs per gebruiker hebben vaak verschillende functies, afhankelijk van het aantal gebruikers.

Hosting en infrastructuur. Veel moderne leermiddelen zijn inclusief hostingkosten in de abonnementsprijs. Lokale LMS-oplossingen zijn meestal duurder om te implementeren en te onderhouden voor klanten. De uiteindelijke LMS-kosten hangen af van de voorkeuren en infrastructuur van een organisatie.

Ondersteuning en onderhoud. Meestal worden ten minste een bepaald niveau van ondersteunende diensten, zoals e-mailondersteuning en onderhoud, geleverd bij pakketten met leermiddelen om de goede werking van het LMS te garanderen. Het is echter mogelijk dat u geavanceerde ondersteuning en overleg met een klantenservicemanager nodig hebt voor complexe aanpassingen. Het niveau van ondersteunende diensten en onderhoud kan dus ook de prijs van een leermanagementsysteem beïnvloeden.

Tips om de kosten van een LMS te optimaliseren

Als we alle kosten van een LMS berekenen, weten we hoe we de kosten van een LMS kunnen optimaliseren.

1. Evalueer uw trainingsbehoeften. Maak voordat u een LMS kiest een lijst van uw huidige en toekomstige behoeften op het gebied van training en ontwikkeling, zodat u de software kunt kiezen met functies die relevant zijn voor uw behoeften.

Als u bijvoorbeeld van plan bent om compliancetrainingen aan te bieden, vraag dan de garantie dat het LMS het bijhouden van certificeringen voor klanten ondersteunt. Of, als u mobiel leren wilt aanbieden, zoek dan naar een optie met uitgebreide mobiele compatibiliteit.

2. Vergelijk LMS-oplossingen. Gebruik beoordelingen, demo’s en gratis proefperiodes om de kwaliteit, bruikbaarheid en mate van ondersteuning van de LMS-oplossingen te beoordelen. Vraag offertes, voorstellen en contracten van leveranciers aan en bekijk deze nauwkeurig om de LMS-prijzen te vergelijken.

3. Maak gebruik van kortingen. Grotere organisaties kunnen bijvoorbeeld profiteren van kortingen voor grootgebruikers of gebundelde diensten. Vraag de LMS-vertegenwoordiger ook of ze speciale kortingen of aanbiedingen voor klanten hebben.

4. Evalueer het LMS regelmatig. Zorg ervoor dat uw team optimaal gebruik maakt van het LMS en dat het de verwachte resultaten oplevert. Zo niet, overweeg dan of het tijd is om te downgraden of zoek een optie die beter aansluit bij jullie behoeften.

iSpring Learn‘s gebruiksgemak zorgt er bijvoorbeeld voor dat bedrijven kunnen besparen op LMS-administratie, ondersteuning en tools voor het schrijven van cursussen door deze aspecten in eigen beheer te houden.

5. Verzamel feedback. Verzamel feedback van medewerkers, trainers, managers en partners en ontdek verbeterpunten en kostenoptimalisatie.

Inzicht in de kosten van LMS-systemen: Populaire LMS-prijsmodellen

We hebben de voornaamste prijsopties voor LMS’en op een rijtje gezet. Bekijk deze vergelijkingstabel om de kosten te zien op basis van het aantal cursisten. Scroll naar beneden voor een gedetailleerde analyse van elk prijsmodel.

 Vergelijking van prijsmodellen voor leermanagementsystemen 
 1. Betalen per leerling 
Hoe het werktDeze optie is geschikt als…Prijscategorie voor dit model
U betaalt een vaste prijs voor een vast aantal deelnemers.

– het aantal gebruikers constant is.

– training in uw bedrijf verplicht is.

– TalentLMS (heeft ook een structuur per actieve gebruiker) – vanaf $828/jaar.

– JoomlaLMS — vanaf $399/jaar.

 2. Betalen per actieve gebruiker 
Hoe het werktDeze optie is geschikt als…Prijscategorie voor dit model
U betaalt alleen voor actieve gebruikers van het LMS tijdens een factureringscyclus.

– u af en toe gebruikers moet toevoegen of een eenmalige training moet geven.

– u de training gelijkmatig over het jaar wilt spreiden voor verschillende groepen leerlingen.

– iSpring Learn — vanaf $5.626/jaar (tot 100 gebruikers).

– LearnUpon — vanaf $7.188/jaar (tot 50 gebruikers).

 3. Betalen voor wat u gebruikt 
Hoe het werktDeze optie is geschikt als…Prijscategorie voor dit model
U betaalt alleen voor wat u gebruikt.– u een fluctuerende vraag naar eLearning hebt.– Upskill — ongeveer $2 per leerling per cursus als u vooraf een groot pakket koopt. Anders begint de prijs bij $3 per gebruiker per cursus (minimaal 50).
 4. Licentie/abonnement 
Hoe het werktDeze optie is geschikt als…Prijscategorie voor dit model
U betaalt een vaste prijs voor een periodieke licentie. De prijs is meestal gestaffeld, afhankelijk van de functies die zijn inbegrepen.

– u precies weet welke functies u nodig hebt.

– u een grote onderneming bent met veel actieve gebruikers.

– Teachable — vanaf $499/jaar.

– LearnDash — vanaf $199/jaar per site.

 5. Gratis (open source) 
Hoe het werktDeze optie is geschikt als…Prijscategorie voor dit model
U betaalt niets voor toegang, maar u moet mogelijk wel de installatie, aanpassingen en het onderhoud betalen.

– u onafhankelijk van LMS-leveranciers wilt werken.

– u sterk aangepaste functies nodig hebt.

– u een grote gebruikerscapaciteit nodig hebt.

– u interne IT-professionals hebt om het LMS-platform te bedienen en te onderhouden.

– Moodle — gratis (u betaalt voor hun servers of kunt zelf hosten).

– Forma LMS — gratis.

– Totara — flexibele LMS-prijzen.

1. Betalen per leerling

Betalen per leerling (ook wel betalen per plek) volgt een eenvoudig principe: organisaties betalen een vaste prijs voor een vast aantal leerlingen die worden toegevoegd aan het LMS. Dit maakt het gemakkelijk om uw maandelijkse en jaarlijkse uitgaven voor uw leermanagementsysteem te voorspellen. 

Dergelijke prijzen zijn meestal gestaffeld. Met andere woorden, als het aantal gebruikers stijgt, daalt de LMS-prijs per gebruiker.

Prijsvoorbeeld

Omdat een LMS een dienst is voor langdurig gebruik, moedigen de meeste leveranciers u aan om jaarlijks vooruit te betalen met een extra korting. 

Stel dat u tot 100 leerlingen in TalentLMS hebt. Als u voor een jaar betaalt, dalen uw kosten van $2.268 per jaar naar $1.788, wat u $480 bespaart.

Betalen per leerling LMS-prijsmodel

Conclusie

De eenvoud van dit model is de grootste aantrekkingskracht, maar het kan ook leiden tot onnodige kosten. Betalen per leerling betekent dat organisaties vooraf betalen voor alle gebruikers die aan het leermanagementsysteem worden toegevoegd, ongeacht hun werkelijke gebruik. Het is een goede aanpak wanneer het aantal cursisten stabiel is en eLearning een vereiste is voor het bedrijf.

Voordelen

  • Eenvoud: het is gemakkelijk te begrijpen waar u voor betaalt
  • Voorspelbaarheid: u kunt het budget nauwkeurig plannen

Nadelen

  • Risico om te veel te betalen: het maakt niet uit of alle toegevoegde leerlingen het systeem daadwerkelijk hebben gebruikt

2. Betalen per actieve gebruiker

De prijs per actieve gebruiker is het op één na populairste model dat het probleem van de vorige structuur aanpakt. In tegenstelling tot de prijs per leerling, die ongeacht het gebruik in rekening wordt gebracht, brengt dit model alleen kosten in rekening voor gebruikers die inloggen tijdens de betaalperiode. 

Het is echter belangrijk om er rekening mee te houden dat prijzen meestal worden gebundeld. Als een bedrijf bijvoorbeeld 250 actieve gebruikers verwacht, maar er slechts 200 heeft, zal het nog steeds voor 250 gebruikers worden aangerekend.

Prijsvoorbeeld

Stel dat u van plan bent om 120 medewerkers te trainen met behulp van het iSpring Learn LMS. Onder hen zijn 37 vertegenwoordigers, die de meest betrokken leerlingen zullen zijn en voortdurend toegang nodig hebben tot productinformatie en verkoopmateriaal. 

De overige 83 medewerkers krijgen gelijkmatig over een jaar training, met ongeveer 80-90 actieve gebruikers per maand. Daarnaast zullen tot 5 nieuwe teamleden elke maand een inwerkcursus volgen.

Betalen per actieve gebruiker LMS-prijsmodellen

Het iSpring Learn-abonnement dat dat aantal dekt, komt op $7.171,20 per jaar. Deze prijs is inclusief een 1-gebruikersabonnement op een authoring tool, iSpring Suite en 24-uurs technische ondersteuning.

Conclusie

Het model per actieve gebruiker is handig wanneer een bedrijf van maand tot maand verschillende groepen cursisten moet trainen.

Voordelen

  • Kosten: u verspilt geen geld aan inactieve gebruikers en “spookaccounts”
  • Minder gedoe met inschrijvingen: u hoeft geen groep gebruikers te verwijderen om nieuwe gebruikers te registreren, want u betaalt alleen voor actieve gebruikers

Nadelen

  • Pre-paid abonnementen: u moet de volledige prijs van het geselecteerde abonnement betalen als het aantal actieve gebruikers minder was dan uw abonnement toestaat

3. Betalen voor wat u gebruikt

In dit model zijn de kosten van het leermanagementsysteem direct gerelateerd aan hoe organisaties het gebruiken. Een bedrijf betaalt heel weinig tijdens dalperiodes, maar de kosten kunnen flink oplopen wanneer ze een groter team moeten trainen voor een groot project.

Betalen voor wat u gebruikt is niet erg populair onder LMS-aanbieders. Dat komt omdat eLearning software geen typische SaaS is: het lanceren vergt te veel middelen (in persoonlijke inspanning, niet alleen budget) om het slechts af en toe te gebruiken.

Voorbeeld

Upskill LMS is een van de weinige leveranciers die dit model hanteert. Er worden geen licentiekosten, geen maandelijkse toegangskosten, geen setupkosten en geen hostingkosten aangerekend. In plaats daarvan kunt u “credits” kopen om het te gebruiken zoals u verkiest. 

Zo zijn er bijvoorbeeld 3 credits nodig om een cursus aan één deelnemer te verkopen. Eén credit kost minimaal $3, waarbij de prijs daalt als u deze credits in grote hoeveelheden koopt.

Conclusie

Dit model is geweldig voor organisaties die hun eLearning-cursussen en trainingsprogramma’s verkopen, omdat het garandeert dat de kosten van het leerplatform alleen stijgen tijdens periodes van hogere inkomsten. Op deze manier kan een bedrijf er zeker van zijn dat het zich de software altijd kan veroorloven en niet te veel hoeft te betalen wanneer het niet actief gebruikt wordt.

Voordelen

  • Controle: u betaalt gewoon voor wat u gebruikt. Als alle leden inactief worden, worden er geen kosten in rekening gebracht
  • Schaalbaarheid: de prijs gaat alleen omhoog als het gebruik toeneemt

Nadelen

  • Minder voorspelbaar: als de rekening voor een piekmaand met een groter bedrag stijgt, kan dit voor kleinere bedrijven een cashflow-probleem veroorzaken
  • Intensieve gebruikers: er is niets te doen aan leerlingen die veel van uw resources gebruiken zonder compensatie

4. Licentiekosten/abonnement

Dit is waarschijnlijk de eenvoudigste prijsvorm. Een bedrijf hoeft alleen maar een periodieke LMS-licentie te kopen, een vast (vaak jaarlijks) bedrag te betalen en zoveel gebruikers en trainingen toe te voegen als nodig is.

Als het gaat om abonnementen, zijn vaste prijzen (bijvoorbeeld één prijs voor één set LMS-functies) relatief ongebruikelijk. De meeste leveranciers van leersystemen bieden verschillende vaste tarieven om uit te kiezen. 

De prijs hangt af van de functies die zijn inbegrepen en bij elke upgrade kunnen nieuwe functies worden toegevoegd. Houd er rekening mee dat de prijzen per LMS sterk kunnen verschillen, wat verwarrend kan zijn, vooral als u voor het eerst een LMS gebruikt.

Voorbeeld

Het Business-abonnement van Teachable, met een onbeperkt aantal gebruikers en maximale functionaliteit, kost $5.988 per jaar. Het uitgebreide abonnement van Topyx, met onbeperkte gebruikers, integraties, functies en ondersteuning, kost $ 33.550 per jaar. Teachable is dus een goedkoop LMS in vergelijking met Topyx. 

Conclusie

Het is absoluut noodzakelijk om goed na te denken en de waarde in te schatten van de extra functies die worden aangeboden in de verschillende LMS-prijsmodellen. Kiezen voor een all-inclusive pakket waarbij het aantal gebruikers geen rol speelt, kan aantrekkelijk lijken, maar voor bedrijven die nog maar net begonnen zijn met eLearning of minimale eisen stellen aan de functies, kan het duur zijn. Aan de andere kant kan de keuze voor een pakket met te weinig LMS-functies ertoe leiden dat organisaties in de toekomst dure upgrades moeten uitvoeren.

Voordelen

  • Geen verrassingen: u weet vooraf wat de volledige kosten zijn
  • Vaste prijs: u hoeft niet steeds bij te betalen als u nieuwe gebruikers toevoegt
  • Onbeperkte of bijna onbeperkte gebruikers: u hoeft zich geen zorgen te maken over het aantal actieve of geregistreerde gebruikers

Nadelen

  • Geen flexibiliteit: Zodra u het contract hebt ondertekend, moet u de vaste prijs betalen, ongeacht het werkelijke gebruik
  • Het hele pakket aanschaffen: sommige functies die cruciaal zijn voor uw project vindt u misschien alleen in de hoogste niveaus (samen met functies die u niet eens nodig hebt)

5. Open-source (gratis) LMS’en

“Open source” is niet echt een kostenmodel. Het betekent dat de broncode vrij beschikbaar is voor distributie en aanpassing. We hebben het opgenomen omdat het vaak vergeleken wordt met closed source tools. De belangrijkste voordelen van dit soort software zijn flexibiliteit en lagere kosten, maar het is geen kant-en-klare oplossing.

Onthoud dat open-source niet per definitie betekent dat de oplossing gratis is. Het motto van dergelijke leveranciers is “betaal voor service, niet voor code”. Met andere woorden, de werkelijke kosten van dit type LMS komen voort uit maatwerk en onderhoud, aangezien deze leermanagementsystemen uitgebreide configuratie vereisen om aan de behoeften van een organisatie te voldoen. 

Craig Weiss wijst erop dat de belangrijkste kostengerelateerde uitdaging van deze leermanagementsystemen is dat organisaties gedegen technische vaardigheden nodig hebben om dergelijke LMS-oplossingen te kunnen gebruiken. Anders moet een bedrijf iemand inhuren met de juiste vaardigheden.

Voorbeeld

De bekendste leersoftware van dit type is Moodle, een LMS-platform dat vooral is ontworpen voor leerkrachten. De zakelijke aftakking ervan, Totara, is ook open-source software maar biedt uitgebreide functionaliteit voor organisaties. Het biedt flexibele pakketten op basis van de aanpassingsopties die u nodig hebt.

Conclusie

Om de prijs van een open-source LMS te berekenen, kunt u de volgende formule gebruiken:

Prijs = de kosten van het LMS (indien van toepassing) + hosting + configuratie + aanpassingsopties (bijv. plug-ins) + het salaris van een IT-specialist (als u er een moet inhuren).

Voordelen

  • Onbeperkt aantal gebruikers: u hoeft zich geen zorgen te maken over het aantal actieve gebruikers – zolang u geen opleidingsmateriaal van derden gebruikt

Nadelen

  • Niet echt gratis: de totale eigendomskosten kunnen in sommige gevallen dichtbij of zelfs hoger zijn dan die van propriëtaire LMS-systemen

LMS prijsvoorbeelden

We hebben hierboven uitgelegd hoe verschillende LMS-prijsmodellen werken en we hebben verschillende voorbeelden genoemd. Nu zullen we de prijzen van negen populaire LMS-oplossingen bespreken, in de hoop dat het uw zoektocht naar een hoogwaardige oplossing zal vergemakkelijken.

1. iSpring Learn

iSpring Learn is een trainingsplatform voor medewerkers dat abonnementen aanbiedt op basis van het aantal actieve gebruikers. Registreer gewoon het aantal cursisten dat nodig is en betaal alleen voor degenen die elke maand daadwerkelijk inloggen op het systeem.

Er is ook een aangepast abonnement beschikbaar voor organisaties die behoefte hebben aan maatwerk.

iSpring Learn prijzen

Prijzen

Er zijn verschillende abonnementen beschikbaar met kosten die afhangen van het aantal studenten dat maandelijks toegang heeft tot het LMS-platform.Het Start-abonnement, perfect voor kleine bedrijven, begint bij €5,31 per maand of €6,37 per gebruiker per jaar voor maximaal 100 actieve gebruikers. Het Business-abonnement, ontworpen voor middelgrote bedrijven, begint bij €3,80 per gebruiker per maand of €13,67 per gebruiker per jaar voor maximaal 300 actieve gebruikers.

Er is een gratis proefperiode van 30 dagen. Bezoek de iSpring Learn prijspagina voor meer informatie.

2. aNewSpring

aNewSpring is een leerplatform dat klanten twee soorten abonnementen biedt: voor trainers en voor opleidingsorganisaties. 

aNewSpring prijzen

Prijzen

  • aNewSpring voor trainers: €17,50 per leerling per jaar, geen jaarlijkse kosten
  • aNewSpring voor opleidingsorganisaties: prijs beschikbaar na gepersonaliseerde demo

3. LearnDash

LearnDash is geen LMS in de klassieke zin van het woord. Het is een plug-in die uw WordPress site in principe verandert in een leermanagementsysteem. Daarom is de prijs gebaseerd op het aantal sites dat een bedrijf maakt en gebruikt. Bedrijven kunnen zich tegen een extra vergoeding ook abonneren op de LearnDash Cloud-service.

LearnDash prijzen

Prijzen

De jaarlijkse prijs voor klanten begint bij $199,00 voor een abonnement voor één site. Bij elk abonnement zijn automatische updates en ondersteuning inbegrepen.

  • 1 site licentie: $199/jaar
  • 2-10 site licenties: $399/jaar
  • Onbeperkt aantal sites: $799/jaar

4. Pluvo

Pluvo is een leerplatform dat freemium- en abonnementsprijsmodellen biedt. Het abonnementsmodel is onderverdeeld in drie prijspakketten voor professionals, teams en bedrijven met verschillende aantallen cursisten.

Pluvo prijzen

Prijzen

  • Professional: €21/maand voor 10 gebruikers, jaarlijks gefactureerd
  • Teams: €105/maand voor 50 gebruikers, jaarlijks gefactureerd
  • Bedrijf: op aanvraag

5. Moodle

Dit is een open LMS, dus u kunt het gratis downloaden. U kunt het instellen via: 

  • Een van de gecertificeerde partners
  • De Moodle cloud
  • Een directe download
Moodle prijzen

Afhankelijk van hun voorkeuren kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen een budget vrijmaken voor Moodle cloud hosting of ervoor kiezen om het leerplatform zelf te hosten.

Prijzen

De cloudniveaus zijn:

  • Starter: $120/jaar (50 gebruikers, 250 MB opslag)
  • Mini: $210/jaar (100 gebruikers, 500 MB opslag)
  • Small: $390/jaar (200 gebruikers, 1 GB opslag)
  • Medium: $900/jaar (500 gebruikers, 2,5 GB opslag)
  • Large: $1.700/jaar (1.000 gebruikers, 5GB opslag)

6. Litmos

Litmos heeft drie LMS-prijsmodellen voor organisaties en bedrijven met verschillende aantallen cursisten. U kunt ook een budget toewijzen voor add-ons, zoals eCommerce tools, kant-en-klare cursussen, extra plekken en een Litmos Data Abonnement.

Prijzen

Hiervoor moet u een speciaal formulier invullen.

7. Totara

Totara is ook een open-source cloudgebaseerd LMS dat is ontworpen als een ‘zakelijke versie’ van Moodle. Het biedt een breder scala aan functionaliteiten, waaronder functies voor prestatiebeheer en mobiel leren. Deze LMS-aanbieder heeft flexibele kostenmodellen voor organisaties van verschillende grootte.

Prijzen

Totara heeft maatwerkprijzen die bedrijven kunnen aanvragen via een speciaal contactformulier.

8. EasyLMS

De prijzen van EasyLMS zijn gebaseerd op een pay-as-you-go model met vaste kosten voor klanten, wat de planning van uw opleidingsbudget makkelijker maakt. Er zijn drie abonnementen beschikbaar: business, corporate en enterprise.

EasyLMS prijzen

Elk abonnement bevat standaard LMS softwarefuncties, zoals gebruikersbeheer en het maken van trainingsprogramma’s, met een verschil in functies afhankelijk van het aantal geregistreerde gebruikers en de extra inbegrepen services.

Bovendien kunt u gebruikmaken van de Academy-extensie, die bij alle drie de abonnementen is inbegrepen. Het bevat leerpaden, verschillende toegangsniveaus, een resultatenoverzicht en andere mogelijkheden.

Prijzen

De LMS-prijzen van het platform worden ”owls” genoemd en de kosten voor een pakket beginnen bij $105 per maand of $1.150 per jaar.

  • Business Owl: $105/maand of $1.150/jaar
  • Corporate Owl: $159/maand of $1.690/jaar
  • Enterprise Owl: $275/maand of $2.750/jaar

9. TalentLMS

TalentLMS is een leermanagementsysteem dat vijf verschillende abonnementen aanbiedt voor teams van 40 tot 1000+ gebruikers en onbeperkte afdelingen. Elke prijsupgrade bevat extra LMS-functies. Als bedrijven bijvoorbeeld upgraden van Basic naar Plus, krijgen ze toegang tot maatwerk rapporten.

TalentLMS prijzen

Prijzen

Hier zijn de prijzen voor verschillende abonnementen, jaarlijks gefactureerd:

  • Starter: $69 per maand (tot 40 gebruikers)
  • Basic: $149 per maand (tot 100 gebruikers en één afdeling)
  • Plus: $279 per maand (tot 500 gebruikers en drie afdelingen)
  • Premium: $459 per maand (tot 1000 gebruikers en 15 afdelingen)
  • Enterprise: offerte beschikbaar op aanvraag

De beste LMS-prijsmodellen kiezen

De overvloed aan soorten abonnementen voor opleidingstools kan overweldigend lijken, met verschillende aantallen gebruikers, cursuslimieten en functies. Voordat u investeert in een leermanagementsysteem, volg deze 5 stappen om het abonnement te vinden dat aan uw behoeften voldoet en de beste waarde biedt.

Stap 1. Zorg dat u alle cijfers kent

Voordat u voor een leerplatform kiest, moet u nagaan hoeveel leerlingen het systeem zullen gebruiken tijdens een factureringscyclus (bijvoorbeeld een maand of een jaar). Is het waarschijnlijk dat dit zal veranderen tijdens deze periode?

Stap 2. Plan hoe lang elke gebruiker het LMS zal gebruiken 

Hoe consistent is het gebruikersbestand? Als u het LMS voornamelijk gebruikt voor inwerkcursussen, hebt u misschien een stabiel totaal van actieve cursisten, maar de individuele gebruikers kunnen na verloop van tijd veranderen.

Stap 3. Schat hoeveel cursussen u gaat uploaden

De prijs van een LMS hangt vaak af van het aantal cursussen dat u uploadt en de benodigde opslagruimte. Als u de hele dag door regelmatig trainingen geeft, kies dan voor een LMS-provider en -abonnement met ruime of onbeperkte data-opslag.

Stap 4. Bepaal welke functies en integraties onmisbaar zijn

Doe onderzoek om een lijst te maken van functies die u absoluut nodig hebt. Dit bespaart tijd en helpt u om snel LMS-aanbieders te elimineren die u niet de mogelijkheden bieden die u nodig hebt. Bovendien kunt u dan de werkelijke waarde van elk abonnement inschatten.

Stap 5. Let op verborgen kosten voor het LMS 

Om een beter inzicht te krijgen in de prijs van een leermanagementsysteem, moet u de verborgen kosten inschatten en nagaan hoe ze de totale waarde van het systeem en uw budget kunnen beïnvloeden.

Onvoorziene bijkomende kosten. Voordat u voor een leermanagementsysteem kiest, kunt u het verkoopteam van de leverancier vragen om een offerte voor alle diensten die u nodig hebt. Soms brengen leveranciers extra kosten in rekening voor de installatie van het LMS, training, technische ondersteuning, hosting, branding, upgrades en add-ons. Houd daar meteen rekening mee, zodat u later niet voor extra kosten komt te staan. 

Upgraden en downgraden. Zoals u weet, moet u een upgrade kopen als u het aantal gebruikers in uw huidige abonnement overschrijdt. Zoek uit wat er gebeurt met gebruikers die zich registreren nadat u de limiet hebt bereikt. Zullen ze kunnen inloggen op het systeem, en zo niet, worden hun contactgegevens dan opgeslagen? Als u wilt downgraden, zoek dan uit hoe vaak dat mogelijk is en of daar kosten aan verbonden zijn.

Annulerings- en restitutiebeleid. Aarzel niet om te vragen of er eventuele exit-kosten zijn, om er zeker van te zijn dat u gemakkelijk kunt overstappen van een leermanagementtool die niet langer voldoet aan uw behoeften naar een tool die dat wel doet.

Door deze stappen te overwegen en verschillende bronnen te evalueren, kunt u een weloverwogen keuze maken die past bij uw budget en abonnementsvereisten.

Een praktijkvoorbeeld van hoe u LMS-prijsmodellen kiest

Situatie: Oticon is een bedrijf dat zich bezighoudt met auditieve gezondheidszorg. Het bedrijf heeft consistente kennis en vaardigheden nodig voor meer dan 250 medewerkers in het hele land. Uniforme berichtgeving over de producten van Oticon is van vitaal belang. Het bedrijf biedt een inwerkprogramma van 10 weken voor nieuwe accountmanagers en meer dan 300 eLearning-cursussen voor producttraining.

De belangrijkste functies die Oticon nodig heeft zijn:

  • Offline toegang voor accountmanagers en praktijkopleiders
  • Trainingsrapporten om resultaten te meten en te controleren
  • Leerpaden om geïndividualiseerde trainingsplannen te maken

Opties inschatten: Betalen op basis van het aantal gebruikers in het systeem is niet haalbaar voor Oticon, omdat zij de voorkeur geven aan een pay-as-you-go benadering om alleen te betalen voor wat ze gebruiken en de kosten te verlagen. 

Het bedrijf wil geen leermanagementsystemen met een licentiemodel omdat basispakketten niet over de nodige functies beschikken, terwijl duurdere pakketten overbodige functies bieden.

Daarnaast wilden ze geen open LMS-oplossingen vanwege de arbeidsintensieve processen en het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid.

Oplossing: LMS-software waarbij per actieve gebruiker betaald wordt met onbeperkte data-opslag, een mobiele app voor offline gebruik en leerpadfunctionaliteit.

Samenvatting

Navigeren door LMS-prijsmodellen is een reis op zich. We hopen dat dit artikel de zaken eenvoudiger heeft gemaakt en dat u nu een helder beeld hebt van welke prijsopties het beste werken voor uw organisatie. Welke structuur u ook kiest, zorg ervoor dat deze aansluit bij de doelstellingen en het budget van uw organisatie. Kies een prijsmodel dat de functies biedt die u nodig hebt en tegelijkertijd flexibiliteit biedt voor toekomstige groei.

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Learn
Koop geen LMS voordat u iSpring Learn hebt geprobeerd
Gratis Proberen