image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xmlimage/svg+xmlimage/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14ok-white-10x19ok-10x19twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Waarom is het belangrijk om te weten welke leervormen er zijn? Wat is een leervorm precies? Waarom is het belangrijk te weten hoe medewerkers leren? Volgens een rapport uit 2018 van Training Industry zijn de gemiddelde trainingsuitgaven voor grote bedrijven gestegen van 17 miljoen dollar in 2017 tot 19,7 miljoen dollar in 2018. Het aantal middelgrote bedrijven is ook gestegen, van 600.000 dollar tot 2,1 miljoen dollar. U kunt zich afvragen waarom organisaties zulke grote bedragen investeren in verschillende manieren en trainingen. Goed, hieronder volgen een paar redenen waarom organisaties de training van hun medewerkers serieus moeten nemen en verschillende nieuwe leervormen moeten uitproberen. De ene collega leert misschien gemakkelijk in een klaslokaal, de andere collega geeft de voorkeur aan online leren. Daarom probeert u diverse leervormen.

Redenen voor het trainen van medewerkers

Wat zijn leervormen?

Wat zijn leervormen? De vraag ‘wat is de beste manier om te leren’ is voor iedereen anders. En natuurlijk afhankelijk van wat u wilt bereiken. Misschien haalt u het meeste door te leren door iets te doen, maar uw collega zit het liefst te leren in de schoolbanken. Zoveel mensen zoveel wensen. Om precies te weten welke opties het beste werken moet u wel eerst weten welke leervormen om te leren er daadwerkelijk zijn. Om u meer informatie te geven over hoe u precies nieuwe informatie kunt leren en ook andere mensen kunt trainen vindt u hieronder een duidelijk overzicht.

iSpring Suite

Probeer verschillende leervormen met de robuuste authoring toolkit.

Gratis proefversieMeer informatie

Leervorm 1: Training onder begeleiding van een instructeur (ILT)

Training onder begeleiding van een instructeur is een training die in een klaslokaal gegeven wordt (echt of virtueel, het hangt ervan af). Het kan meer dan één instructeur hebben die lesgeeft door middel van lezingen, discussies en demonstraties. ILT’s zijn het voordeligst voor complex materiaal, want de lerenden kunnen direct vragen stellen en hun onduidelijkheden verhelderen.

Bekende ILT-formaten

Persoonlijke trainingPersoonlijke training is de traditionele klassikale leervorm die al geruime tijd bestaat, denk aan lezingen, conferenties, seminars, en soortgelijke opties om te leren.
Virtueel klaslokaalIn een virtuele klasomgeving kunnen de deelnemers communiceren en interageren in een online omgeving, meestal via videoconferentie. Zij kunnen samenwerken met de instructeur en met de andere lerenden.
WebinarIn webinars doen lerenden mee aan een online lezing. Zij kunnen vragen stellen en polls beantwoorden. In de meeste gevallen hebben de lerenden contact met de instructeur en niet met andere lerenden.

In ILT hoeft u de lesstof niet alleen in de vorm van een lezing te presenteren. Er zijn verschillende andere manieren om dat voor elkaar te krijgen. Probeer de storytelling methode om het interessant te maken. Of u kunt een panel van deskundigen samenstellen en de lerenden met hen in gesprek laten gaan. Om meer te leren over presentatiemethoden, bekijk deze video:​

Brainstorm activiteiten zijn ook heel normale manieren van leren in ILT. U kunt de lerenden vragen hun gedachten op een flipchart of plakbriefjes te schrijven. De deelnemers kunnen individueel of in groepjes met een collega werken. U kunt zelfs proberen hen open vragen te stellen om te ontdekken met welke ideeën zij samen met hun collega komen.

Voor- en nadelen van ILT

Voordelen

  • ILT heeft een persoonlijk karakter. De instructeur en de lerenden kunnen persoonlijk met elkaar communiceren. Zij kunnen elkaars lichaamstaal beoordelen en zich daaraan aanpassen.
  • Ledereen ontvangt op hetzelfde moment dezelfde informatie.
  • De lerenden kunnen hun onduidelijkheden in het leren onmiddellijk met de trainer bespreken.
  • Groepsinteracties helpen de lerenden van elkaar te leren.

Nadelen

  • Het kan een vrij dure manier van leren zijn, omdat er geïnvesteerd moet worden in reizen en accommodatie voor de lerenden en de instructeurs. Andere uitgaven zijn de uitgaven voor de locatie van de training, de nodige apparatuur en kantoorbenodigdheden.
  • Bij klassikale opleidingen is de ruimte voor de deelnemers voor leren beperkt.
  • Het is een logistieke nachtmerrie om iedereen tegelijk op één plaats te krijgen.
  • De deelnemers missen kunnen tijdens het leren hun dagelijkse werkzaamheden niet uitvoeren. Dit beïnvloedt de productiviteit.
  • De snelheid van de klas hangt af van de zwakste en de langzaamste deelnemer.

Leervorm 2: e-learning

E-learning is het verstrekken van lesstof via een computer of een ander digitaal apparaat. Het kan gebruikt worden voor leren in een groot aantal sectoren, zoals de detailhandel, de gezondheidszorg, de auto-industrie, enz. Volgens een rapport van Roland Berger gebruikt bijna 77% van de organisaties in de V.S. een of andere vorm van online e-learning om hun medewerkers op te leiden. Dit hoge percentage niet verrassend, gezien de verschillende voordelen voor leren die deze leervorm die het biedt. Ook in Nederland volgen meer dan bijna 4 miljoen Nederlanders een online vorm van leren.

Algemene e-learning formaten

Online cursussen

Een online cursus is een asynchrone cursus op eigen tempo die uw medewerkers in staat stelt de training online te volgen, wat betekent dat ze niet fysiek beschikbaar hoeven te zijn op een of andere cursuslocatie om te kunnen leren. Lerenden kunnen online een cursus volgen in hun vrije tijd, van waar ze maar willen, zoals in hun huiskamer of in de trein. Het enige wat ze nodig hebben voor online leren is internet, zo kunnen ze de cursussen online volgen wanneer het hen uitkomt.

Vroeger was het maken van cursussen een complexe taak, zelfs voor technische specialist. Maar tegenwoordig is het mogelijk om e-learning cursussen te maken zonder enige programmeerkennis te hebben of te hoeven leren. Het enige wat u nodig hebt is een authoring tool zoals iSpring Suite. Het beschikt over een totaalpakket aan onderdelen voor het maken van multi-platform interactieve e-learning cursussen, direct in PowerPoint. Ervaar zelf het maken van interactieve e-learning cursussen en andere professioneel ogende opdrachten door 30-dagen gratis proefversie van iSpring Suite te downloaden.

Zie hoe een cursus gemaakt in iSpring Suite eruit ziet:

Om een cursus met lerenden te delen en ze in staat te stellen online te leren, kunt u deze cursus uploaden naar een online cloud-dienst en een link naar uw medewerkers e-mailen, of de cursus aan uw website toevoegen. Maar als u het trainingsproces gemakkelijk wilt beheren en wilt bijhouden hoe lerenden het materiaal bekijken en welke resultaten zij boeken, dan moet u het uploaden naar een learning management systeem (LMS) zoals iSpring Learn. Voor een volledige kijk op het leerplatform, lees onze blogpost over LMS’en. U kunt ook de 30-dagen gratis proefversie van iSpring Learn downloaden om het gebruiksvriendelijke LMS uit te proberen.

Online spelletjes en quizzen

Volgens onderzoek van Metaarih is het groeipercentage voor game-based learning in de bedrijfswereld bijzonder hoog, met een indrukwekkend gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 53,4% over vijf jaar. Het gaat erom een saaie taak of proces met betrekking tot leren te nemen en er een online spel van te maken om de motivatie van de gebruikers te verhogen. 

Een goed voorbeeld van leren op basis van games is het McDonald’s VK kassa trainingsspel. Het levert een onvergetelijke leerervaring op ter ondersteuning van de invoering van een nieuw kassasysteem in 1300 restaurants. Het spel moedigt lerenden aan hun vaardigheden in het omgaan met klanten te oefenen. Medewerkers verwerken bestellingen terwijl ze op tijd worden afgerekend. Zij moeten hun kennis van het kassasysteem laten zien en tegelijk de klanten tevreden houden. Spelelementen zoals bonussen, hulplijnen, en panelen worden toegevoegd om de betrokkenheid te vergroten.

McDonald’s VK kassa trainingsspel

Online quizzen zijn ook een vorm van gamified learning. Authoring tools bieden doorgaans opties om dergelijke quizzen te maken. Bijvoorbeeld, met iSpring Suite kunt u drag-and-drop activiteiten maken om een collega uit te dagen. Om te zien hoe het eruit ziet, bekijk dan zelf deze online e-learning demo over de basisregels van merchandising:

Met iSpring Suite kunt u ook gemakkelijk interactieve beoordelingen maken met verrijkte media, video, drag-and-drops, vertakkingen, en flexibele scorings- en testregels. Hieronder ziet u een fragment van een online quiz gemaakt met iSpring Suite van Learning Nurse, een informeel leerplatform voor studenten verpleegkunde.

Quiz van Learning Nurse

Video tutorials

Video tutorials zijn een van de beste manieren om een proces te leren of de verschillende stappen ervan te doorlopen. Ze zijn meestal niet te lang. Zij maken gebruik van verschillende manieren van leren, zoals directe instructies, quizzen, meedoen-begeleiding, enz.

Als u professioneel uitziende videocursussen, how-to videos, en software tutorials moet maken, dan kunt u dat gemakkelijk doen met iSpring Suite. Het beschikt over een ingebouwde professionele videostudio waarmee u screencasts en webcamvideo’s kunt opnemen.

Zo ziet een videoles gemaakt met iSpring eruit:

Gesprekssimulaties

Een gesprekssimulatie is een interactieve oefening die een echt gesprek met een persoon nabootst. Het helpt uw medewerkers om communicatievaardigheden onder de knie te krijgen zonder het risico te lopen een deal te forceren of hun relatie met een klant te beschadigen. 

Dit is een voorbeeld van een gesprekssimulatie gemaakt in iSpring Suite:

Voor- en nadelen van e-learning

Voordelen

  • Lerenden hebben online toegang tot leren wanneer zij maar willen en van waar zij maar willen.
  • Er is geen investering nodig voor reis, verblijf, locatie, briefpapier, enzovoort.
  • Lerenden kunnen hun eigen tempo en leerpad kiezen, als u dat toestaat. Ze hoeven niet te wachten op een collega.
  • Het helpt de lesstof op een boeiende manier te presenteren.

Nadelen

  • Als de doelgroep niet technisch aangelegd is, zullen zij deze leervorm op de computer misschien niet geschikt vinden.
  • Er is een aanzienlijk gebrek aan het menselijke element.
  • De lerenden hebben geen rechtstreekse directe verbinding met een instructeur als zij vragen hebben.
  • U moet investeren in authoring tools en content/learning management systemen.

Leervorm 3: Blended Learning

Blended learning verwijst naar een trainingsmethode die technologie integreert met live klassikale activiteiten en lerenden de mogelijkheid biedt het beste te halen uit online en traditioneel leren. Het is dus een hybride combinatie van de beter online leervormen met klassikaal leren. Er kunnen hier verschillende manieren van “blenden” zijn, dus elke organisatie moet een model vinden dat werkt voor zijn medewerkers. 

De blended learning modellen

Omgedraaid modelDit is het tegenovergestelde van het traditionele klassikale onderwijs, waarbij de lerenden les krijgen in de klas en daarna huiswerk krijgen. In dit model krijgen de lerenden vóór de les hun materiaal. Zij nemen die zelfstandig online door. Tijdens de les bespreken zij de inhoud en voeren zij verschillende activiteiten (bijvoorbeeld met een collega) uit om ervoor te zorgen dat zij de concepten begrepen hebben.
Persoonlijk driver modelDit is een van de meest gebruikte modellen op de werkplek. Hier wordt een deel van de klassikale sessie vervangen door online activiteiten. De klassikale lessen en de voor- en na-activiteiten worden door de instructeurs online gegeven. Dit model is het meest geschikt voor deelnemers met een diverse professionele achtergrond. Bijvoorbeeld als u tegelijkertijd gaat leren met een collega die totaal andere werkzaamheden heeft.
Flex modelIn deze structuur volgen de lerenden het grootste deel van hun cursussen online, met naar behoefte een klein deel van het leren in klassieke vormen zoals lezingen en practica. Dit is een flexibel model en kan voldoen aan de behoeften van een verscheidenheid van informele en formele leervormen.
Self-blend modelDit model voor leren maakt cursussen mogelijk die verder gaan dan wat traditioneel wordt aangeboden. De lerenden nemen niet alleen deel aan de gewone lessen, maar schrijven zich ook in voor cursussen ter aanvulling van hun gewone programma’s.

Verschillende organisaties gebruiken verschillende soorten leervormen. De Boeing Company koos bijvoorbeeld voor het omgedraaide model en ontwikkelde een blended learning oplossing met acht online microlessen gevolgd door opdrachten. Zodra de medewerkers deze hadden afgerond, kwamen zij in aanmerking voor een vierdaagse live cursus. Tijdens deze live cursus worden de deelnemers meegenomen door praktijkgevallen en activiteiten op basis van de kennis die zij tijdens de online sessies hebben opgedaan.

NHS East of England koos voor een blended learning programma met een mix van e-learning, video’s, en klassikale workshops. De aanpak hielp thuiszorgmedewerkers, verzorgers in gevangenissen en familieleden van ernstig zieke patiënten hun vaardigheden in de zorg rond het levenseinde te ontwikkelen.

 Voor- en nadelen van blended learning

Voordelen

  • Blended learning biedt enorme flexibiliteit bij het presenteren van het lesstof aan de lerenden. De complexe delen kunnen persoonlijk worden behandeld, en de rest kan voor het leren online beschikbaar worden gesteld.
  • Aangezien moderne lerenden doorgaans omgeven zijn door technologie, blijven zij meer betrokken wanneer u technologie integreert in het leren.
  • Moderne medewerkers vragen om moderne vormen van online leren, dus zijn er moderne leervormen nodig.
  • U kunt een groter aantal lerenden bereiken met digitaal materiaal.
  • Meestal vermindert een blended learning benadering de lestijd in de klas.
  • Daardoor hebben de leraren meer tijd om trainingsmateriaal te ontwikkelen.

Nadelen

  • Blended learning methoden zijn in hoge mate afhankelijk van technologie. Als uw IT-infrastructuur niet voldoende ontwikkeld is, is het doel van de aanpak verkeken. U kunt bijvoorbeeld niet online leren als u niet online kunt.
  • De integratie van een robuuste IT-infrastructuur vraagt om meer investeringen.
  • Lerenden hebben niet altijd een snelle internetverbinding. Als de verbinding traag is, kan het lang duren voor het materiaal gedownload is en kunnen zij hun geduld verliezen.

Leervorm 4: Immersive Learning

Immersive learning biedt lerenden een interactieve leeromgeving waarin het mogelijk is om levensechte scenario’s na te bootsen of bepaalde vaardigheden te leren. 

Bekende immersive learning formaten

SimulatiesBedrijfssimulaties zijn een gespecialiseerde vorm van intensief leren die gericht is op het verbeteren van veelgevraagde vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, kritisch denken, enzovoort. De lerenden kunnen beslissingen nemen in een risicoloze omgeving en de gevolgen van hun acties ervaren.
Virtual Reality (VR)VR is een vorm van interactieve software die een echte wereldomgeving herschept in een 3D virtuele ruimte. Deelnemers kunnen nieuwe vaardigheden leren of oude oefenen zonder zich zorgen te maken over de gevolgen van falen.
Interactieve video op basis van scenario’sDit is een leermethode die cursisten in staat stelt hun kennis en ideeën vrij te delen en zo het leerproces verandert van passief naar actief. Door lerenden gemaakt materiaal kan in de vorm zijn van presentaties, blogberichten, video’s, enz.

Een goed voorbeeld van immersive learning is het geval van Boeing. De onderneming besloot de omvang en duur van bepaalde fysieke proeven voor haar vliegtuigen te beperken, en in plaats daarvan simulaties te gebruiken. Ze schakelden over op softwarematige proeven voor zaken als het testen van de vleugelbelasting.

Een ander goed voorbeeld is Walmart, dat een VR trainingsprogramma uitrolde voor zijn medewerkers in heel de VS. Ze gebruikten STRIVR technologie om de leerervaringen in 31 van hun opleidingsacademies te verbeteren. Het bedrijf gebruikte ook VR om nieuwe personeelsleden te trainen in het omgaan met drukte, het opruimen van vieze gangpaden, enzovoort.

KFC heeft ook VR ingevoerd om zijn medewerkers te trainen. Ze gebruiken Oculus Rift headsets om hen te laten zien hoe ze hun gefrituurde kip moeten klaarmaken. De training heeft ook bepaalde gamification elementen. De medewerkers moeten het kookproces in vijf stappen – inspecteren, spoelen, paneren, rekken, en onder druk bakken – onder de knie krijgen om het spel te winnen.

Wat op scenario’s gebaseerd interactief leren betreft, een mooi voorbeeld is een interactieve wervingsvideo gemaakt door Deloitte. Het is een ervaring uit de eerste hand waarin de kandidaat kennis maakt met de bedrijfscultuur en voorgelicht wordt over wat er van medewerkers verwacht wordt. Aan de hand van een aantal levensechte dilemma’s op kantoor kunnen kandidaten kiezen welke koers ze moeten volgen.

Voor- en nadelen van immersive learning

Voordelen

  • Immersive learning houdt de lerenden betrokken. Daardoor leren ze beter en onthouden ze iets sneller.
  • Omdat het een risicovrije omgeving is, kunnen medewerkers leren zonder dat ze bang hoeven zijn voor het maken van fouten.
  • De lerenden krijgen direct feedback voor hun handelingen. Zo weten zij waar zij een fout hebben gemaakt en kunnen zij het gedrag op de werkplek vermijden.

Nadelen

  • Het creëren van een interessante leer ervaring kan zowel kosten- en tijdintensief zijn.
  • Als je er niet in slaagt de relevante werkomgeving volledig na te bootsen, dan kunnen de lerenden zich misschien niet helemaal in de situatie inleven.
  • Langdurige blootstelling aan VR en simulaties kan een negatief effect hebben op de gezondheid van de leerling.
  • Bepaalde online platforms moeten regelmatig worden bijgewerkt en onderhouden.

Leervorm 5: Sociaal leren

Sociaal leren is geen nieuw concept. Mensen leren al sinds mensenheugenis van elkaar en zijn daar ook goed in. Sociaal leren gebeurt zonder enige moeite, zoals wanneer mensen met hun medeleerlingen overleggen hoe zij een taak moeten uitvoeren, begeleiding krijgen van een supervisor of collega, of de mening van anderen op een forum bekijken. Vandaag de dag maken steeds meer bedrijven gebruik van deze vorm van leren.

Sociaal leren formaten

Mentoring / CoachingMentoring verwijst naar een semi-gestructureerde vorm van begeleiding waarbij de mentor zijn kennis en ervaring deelt om anderen in hun loopbaan vooruit te helpen. Mentoring en coaching zijn echter niet hetzelfde. Mentoring is relationeel, terwijl coaching functioneel is. Een goed voorbeeld van deze leervorm is intervisie.
Leren via social mediaSocial media, zoals Facebook, Twitter, en Pinterest kunnen geweldige tools zijn voor de training van medewerkers. Ze laten iedereen de informatie delen die ze nuttig vinden en zorgen voor een gemakkelijke communicatie over specifieke onderwerpen met collega’s en leidinggevenden.
Door lerenden gemaakt materiaalDit is een leermethode die de deelnemers in staat stelt hun kennis en ideeën naar eigen goeddunken te delen en zo het leerproces verandert van passief in actief. Door lerenden gemaakt materiaal kan in de vorm zijn van presentaties, blogberichten, video’s, enz.

Verschillende social media bieden verschillende mogelijkheden voor het bieden van trainingen voor uw personeel. Met Facebook bijvoorbeeld kunt u een gesloten groep beginnen die zal dienen als een steeds groter wordende online bibliotheek voor medewerkers. U kunt er cursusmateriaal en opdrachten uploaden, uw collega’s aanmoedigen om links naar goede online bronnen in verband met het onderwerp te plaatsen, discussies op gang brengen, feedback geven en online enquêtes over het trainingsproces houden.

Sommige onderwijskundigen hebben Pinterest gekozen voor onderwijsdoeleinden. Aangezien het platform mensen in staat stelt nieuwe informatie te vinden en te delen via foto’s, beschrijvingen en korte video’s, kan het een nuttig hulpmiddel zijn om lerenden aan te moedigen een onderwerp te onderzoeken. Zij kunnen hun eigen creaties of informatie die zij gevonden hebben op hun eigen prikbord of een teambord plaatsen en de berichten van hun collega of andere lerende repinnen. Zo is het super gemakkelijk, visueel aantrekkelijk en leuk om online informatie met een collega te delen.

Sommige bedrijven, zoals IBM, hebben manieren gevonden om YouTube te gebruiken voor online trainingen op het werk. Op het YouTube kanaal van het bedrijf kunnen medewerkers video’s bekijken voor trainingen, interne HR updates, berichten van de directie, enz.

Een mooi voorbeeld van de toepassing van de methode door leren gemaakt materiaal is het project Dare2share van British Telecom. Medewerkers moesten problemen vaststellen waarmee zij op het werk te maken krijgen en videopodcasts maken om uit te leggen en te laten zien hoe zij een probleem oplossen. Dankzij deze methode kon het bedrijf de trainingstijd verminderen van 6 weken tot 3 dagen. 

Voor- en nadelen van sociaal leren

Voordelen

  • Door anderen begeleiding en feedback te geven, kunnen medewerkers zelf waardevolle kennis en vaardigheden opdoen.
  • Sociaal leren kan helpen een leergemeenschap binnen uw bedrijf te ontwikkelen en de communicatie en samenwerking tussen medewerkers te verbeteren.
  • Lerenden kunnen vragen stellen aan een collega en antwoorden krijgen op het moment dat het nodig is.

Nadelen

  • Aangezien sociaal leren betekent dat iedereen binnen de organisatie verantwoordelijk is voor zowel onderwijzen als leren, is het vrij moeilijk om het proces te beheren. U weet niet wat een andere collega zegt.
  • Beperkte data om te laten zien hoe sociaal leren werkt en de ROI van deze trainingen te berekenen.
  • Zonder leidinggevende kunnen de discussies snel ontsporen en bestaat het gevaar dat een niet-deskundige collega verkeerde informatie verstrekt. Misschien geeft een andere collega foutieve informatie, ook al gaat het misschien enkel om andere manieren van doen.

Leervorm 6: Ervaringsleren

Ervaringsleren is leren door te doen, maar er komt meer bij kijken. Deze leervorm heeft een vierdelige cyclus.

  • De lerende heeft concrete ervaring met het materiaal.
  • Zij reflecteren over de ervaring en vergelijken die met eerdere ervaringen.
  • Op basis van reflectie en ervaring ontwikkelt de lerende nieuwe ideeën over de betreffende materie.
  • De lerende handelt vervolgens naar nieuwe ideeën door te experimenteren.

Wanneer zij de nieuwe ideeën in praktijk brengen na deze zelf te leren en doen, wordt dat de basis voor een nieuwe cyclus van ervaringsleren.

Soorten ervaringsleren

Training op de werkplekDeze methode wordt gebruikt om een medewerker nieuwe vaardigheden en competenties bij te brengen die hij nodig heeft om een bepaalde functie met succes uit te oefenen. Zij leren en passen het geleerde tegelijkertijd toe. Bijvoorbeeld door te kijken naar een collega.
RollenspelLerenden nemen rollen aan en moeten concrete vaardigheden ontwikkelen en toepassen om het probleem in kwestie op te lossen of door een crisis te navigeren. Dit kan met een instructeur of een collega.

Voor- en nadelen van ervaringsleren

Voordelen

  • Het helpt de lerenden zich in te leven in de materie, wat hen op zijn beurt bij de les houdt.
  • Het moedigt lerenden aan hun probleemoplossend en kritisch denkvermogen te gebruiken.
  • Het schept sterke verbanden tussen het denk- en gevoelsproces, wat helpt bij het onthouden van het materiaal.

Nadelen

  • Het is niet geschikt voor mensen met weinig of geen ervaring.
  • Negatieve ervaringen kunnen het leerproces belemmeren.
  • Te veel vallen en opstaan kan ertoe leiden dat men zich minder op het leren concentreert.
  • De leerresultaten zijn niet altijd voorspelbaar.

Zoals u ziet, zijn er verschillende trainings- en ontwikkelingsmethoden waaruit u kunt kiezen om medewerkers iets nieuws te leren. Elk heeft zijn voordelen en zijn nadelen. U heeft een ruime keuze, en het kan in het begin moeilijk zijn om u op één van die methoden te richten. U hoeft niet de nieuwste methoden en technieken voor het trainen van medewerkers te kiezen, u hoeft niet de nieuwste leervormen uit uw hoofd te weten, maar u moet er wel een kiezen die het best bij uw doel past. Houd rekening met uw materiaal, uw publiek en uw bedrijfs- en leerdoelen voordat u een definitieve beslissing neemt over trainingen en leren.

FAQ over trainingsmethoden

Hoe kiest u de juiste trainingsmethode? 

Voordat u kunt kiezen uit de vormen van training om iemand iets te leren moet u de volgende vragen stellen:

  • Wat zijn de trainingsdoelstellingen? 
  • Wie is het beoogde publiek? Hoe leren zij het liefst?
  • Welke middelen heeft u tot uw beschikking qua leren?
  • Wat zijn het budget en het tijdschema?
  • Hoe gaat u het succes van het leren meten?

Zodra u redelijk heldere antwoorden hebt op de bovenstaande vragen, kunt u de beste manier gaan kiezen om uw medewerkers te trainen.

Wat zijn de beste methoden voor sales training?

Zoals gezegd hangt de keuze van een methode af van een aantal factoren. Veel organisaties gebruiken echter meestal blended learning voor sales training. U kunt bijvoorbeeld ILT-sessies over verkooptechnieken, e-learning cursussen over uw producten, en coaching gebruiken. Een coach werkt bij deze vorm van leren één op één met elk lid van het verkoopteam aan hun zwakke punten.

Hoe kunt u de effectiviteit van de gekozen leervorm evalueren?

U wil gaan bepalen hoe effectief het leren uiteindelijk is. Een van de meest gebruikte manieren om te bepalen hoe welke leervormen het beste werken is met het Kirkpatrick Model. Hiermee kunt u de effectiviteit van de training op vier niveaus meten: reactie, leerproces, gedrag en resultaten. U kan nagaan hoe de lerenden over de training denken, de toename van kennis van het leren, vaardigheden en gedrag na de training evalueren, nagaan of ze de nieuwe kennis op de werkplek toepassen, en nagaan hoe de gedragsveranderingen de organisatie beïnvloeden. Alle informatie en meer over leervormen in volledig functionele 30-days proefversies van iSpring Suite en iSpring Learn.

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
Leer hoe u medewerkers kunt trainen met een tool
Meer weten
 

Begin snel en gemakkelijk met het maken van online cursussen