image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xmlimage/svg+xmlimage/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14ok-white-10x19ok-10x19twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Wat is blended learning?

Blended learning wat is dat? De betekenis van blended learning is belangrijk om te weten.

Blended learning is een combinatie van trainingen onder leiding van een instructeur en online leeractiviteiten.

In tegenstelling tot volledige e-learning vervangt het online gedeelte van de training in het bedrijf of tijdens het onderwijs de persoonlijke training met een leraar niet; de leraren gebruiken technologie om de blended leerervaring te verbeteren en het begrip van bepaalde onderwerpen te verbreden. Wat betekent dat in de realiteit? Zo kunnen leraren bijvoorbeeld een link naar een video delen en de leerlingen vragen die thuis te bekijken, hun beoordeling naar een leraar te e-mailen en die vervolgens klassikaal te bespreken.

Hieronder volgen nog een paar voorbeelden van hoe het werkt:

ActiviteitPersoonlijk contactOm het blended te maken…
Leerlingen werken in groepen aan projecten.Leerlingen komen samen in een klaslokaal om samen te werken en bij te dragen aan het project.Leerlingen gebruiken kanalen in messengers, online gemeenschappen en taakbeheerders om hun werk te plannen en de stroom te beheren. Ze gebruiken ook diensten om bestanden te delen (bv. Google Docs) om samen te werken en feedback te delen over het project.
Leerlingen oefenen een gesprek in een vreemde taal in tweetallen of kleine groepen.Leerlingen worden tijdens een les in groepen verdeeld en praten over een bepaald onderwerp.Naast klassikale discussies gebruiken leerlingen online diensten voor tekst- en voicechat (bijv. Discord).
Beoordeling.Leerlingen schrijven werkstukken en leggen tussentijdse toetsen en eindexamens af.De vooruitgang van de leerlingen wordt geëvalueerd aan de hand van hun activiteitenstatistieken; zij leggen online quizzen en tests af, sturen digitale artikelen in en nemen deel aan onderlinge beoordelingen.

Waarom blended learning?

In de afgelopen jaren heeft de snelle technologische ontwikkeling geleid tot een toename van e-learning op verschillende gebieden, maar vooral met blended leren. We zien dat steeds meer lesmateriaal online wordt gezet en altijd en overal beschikbaar is, vanaf ieder type apparaat. Leren is dus altijd mogelijk. Voor werknemers biedt digitalisering echter meer mogelijkheden, niet alleen om onderweg en 24/7 te studeren – en laten we eerlijk zijn, deze mogelijkheid wordt vooral door werkgevers op prijs gesteld – maar ook om bij te scholen in een gebruiksvriendelijke omgeving wanneer zij dat nodig achten. Een dergelijk leerplatform vol relevante informatie dat altijd binnen handbereik is om te kunnen blended leren, dat stimuleert de zelfstarter in mensen: zij hebben het gevoel controle te hebben over hun leren en verwerven zelforganiserende vaardigheden.

Hoe effectief is blended learning?

Aan de andere kant hebben bedrijven nog steeds een aantal goede redenen om ten minste een deel van het leren voor een training offline te doen. Bij blended learning kiezen leerlingen zelf de tijd en plaats voor zelfstudie, maar wordt het tempo bepaald door een instructeur en een schema van klassikale activiteiten.

Daarnaast moet er voor een daadwerkelijk transformationele leerervaring een mogelijkheid zijn om fysiek weg te stappen van het dagelijkse werk, de stekker eruit te trekken en de vaardigheden via leren bij te schaven. Een goed georganiseerde offline sessie is een kans om interne en externe experts te ontmoeten, de modernste praktijken te omarmen, de bedrijfscultuur te ervaren en te netwerken met collega’s.

Naadloze integratie van offline en online is essentieel voor de verbetering van de leerresultaten.

Bedrijf Blended Learning

Danone Academy Casestudie

Danone is een toonaangevend voedingsbedrijf met meer dan 105.000 werknemers in 55 landen. Om werknemers in staat te stellen competenter en effectiever te zijn in hun werk, lanceerden ze het “One Learning A Day”-programma voor het leren van nieuwe vaardigheden. Dit verveelvoudigt de leermogelijkheden voor elke Danoner.

Dit programma bestaat uit 4 onderdelen:

Leren op het werk: inclusief gesprekken met teamleiders, coaching, mentoring, en toegang tot digitale leermiddelen voor onderweg leren.

Klassikale training: interne en externe training en workshops.

E-learning: e-cursussen, virtuele lessen en serieus leren met spelletjes op Danone Campus 2.0, een intern leerplatform.

Netwerken: persoonlijk op marktplaatsen en campussen, en virtueel binnen het sociale netwerk, de gemeenschappen en het leerplatform van Danone.

Tegenwoordig heeft het online leerplatform 69.000 unieke bezoekers, en de gemiddelde tijd voor het leren per werknemer is 27 uur per jaar.

Blended Learning Modellen voor Bedrijfstraining

Op dit moment denkt u misschien, “Oké, ik ben overtuigd. Laten we blended learning in de praktijk brengen bij mijn bedrijf.” Maar het moeilijkste aan het opstarten van blended learning is dat de techniek bijzonder flexibel is. De verscheidenheid aan strategieën, tools en de balans van alles zal zelfs ervaren opleidingsprofessionals overweldigen en in de war brengen. Daarom moet u eerst zelf leren wat de mogelijkheden zijn.

Wij willen graag vier modellen onder de aandacht brengen die wij het meest geschikt achten voor zakelijk gebruik:

Blended Learning Modellen

1. Face-to-face driver model

Dit model komt het dichtst in de buurt van de traditionele klassikale manier van leren. Deze aanpak betekent meestal dat niet iedereen in de klas extra online training zal volgen, omdat deze vooral gericht is op de individuele behoeften van die leerlingen die het moeilijk hebben of die verder willen gaan.

Face-to-face driver model

2. Online driver model

Dit model staat lijnrecht tegenover klassikaal studeren, omdat het volledig afhankelijk is van digitale levering van de training. Het combineert zowel synchrone training (live webinars, intercollegiale trainingssessies, enz.) als asynchrone training (studie op eigen tempo van e-cursussen). Met het online driver model is er meestal geen behoefte aan live persoonlijke bijeenkomsten, maar deze kunnen ook worden georganiseerd wanneer dat nodig is.

Online driver model

3. Rotatie model

Dit model houdt in dat een groep leerlingen in kleinere groepen wordt opgedeeld om verschillende soorten taken uit te voeren in verschillende stadia. Zo kunnen leerlingen met verschillende leerstijlen maximaal voordeel halen uit de training.

Rotatie model

4. Omgekeerde klas

Het motto van dit model is “online leren, offline toepassen”. In het geval van een omgekeerde klas worden colleges en praktische huiswerk elementen omgedraaid. De leerlingen bestuderen het nieuwe materiaal thuis vóór de les, en de tijd in de klas wordt besteed aan actief leren en het toepassen van de nieuw geleerde vaardigheden. Dit kan gebeuren in de vorm van discussies, casestudies of projectwerk. De taak van de docent is de leerlingen te begeleiden door vragen te beantwoorden en hen te ondersteunen bij de toepassing van de cursusconcepten.

Omgekeerde klas

Intel casestudie

Intel is een hightech halfgeleiderfabrikant die duizenden productietechnici inzet om zijn fabrieken te bedienen en te onderhouden. De aanvankelijke 12-daagse cursus voor Intels technici kostte maar liefst 16 dagen stilstand. Zij slaagden erin het om te zetten in een gecombineerde oplossing die resulteerde in een vermindering van de tijd van de technici buiten de fabriek en de daaruit voortvloeiende stilstand van de productie instrumenten met 60%, evenals een ROI van 157%.

Het plan bestond uit drie stappen:

Stap 1: Webgebaseerde training

Een op zichzelf staande interactieve e-cursus met tekst, media en simulaties. Deze stap verschaft de cursisten een basiskennis van de componenten van de uitrusting.

Stap 2: Opleiding onder leiding van een instructeur

Een traditionele klassikale cursus, gegeven door een instructeur, die de cursisten de gevorderde kennis en de kritische vaardigheden bijbrengt die nodig zijn om de apparatuur te bedienen.

Stap 3: Beheerd Preventief Onderhoud

Zes maanden praktijkopleiding op de werkplek om te wennen aan het oplossen van problemen en psychomotorische vaardigheden te trainen.

Welke tools heeft u nodig om te kunnen blenden?

Het laatste wat iemand moet doen is onmiddellijk beginnen technologie te gebruiken, alleen maar om technologie te gebruiken. Blended learning functioneert op die manier niet. Maar als u aan het begin van uw project staat, zult u waarschijnlijk op zijn minst enkele van deze tools nodig hebben.

1. Cloud leerplatform

Learning management systems (LMSs) worden gebruikt om opleidingsmateriaal te bewaren, aan de leerlingen te geven, en rapporten te genereren waarmee u kunt zien of de opleiding met succes is afgerond . Sommige LMS’en kunnen de leerlingen alleen toegewezen e-cursussen geven (het zogenaamde asynchroon leren); andere oplossingen zijn in staat om live online trainingssessies te geven, zoals bijvoorbeeld webinars. Als u nieuw bent met e-learning dan zijn er drie vuistregels bij het kiezen van een LMS:

  1. Kies gebruiksgemak boven alles. Hoe intuïtiever een oplossing is, hoe groter de kans dat zij door de leraren en de werknemers zal worden aanvaard, en hoe sneller u zult kunnen beginnen.
  2. Kies een oplossing waarmee u klein kunt beginnen. Daarom raden wij u sterk aan om te kiezen voor een cloud LMS. In het begin kunt u beter kiezen voor een LMS dat niet al te veel investeringen op voorhand vergt, zoals het inhuren van technici om het te configureren, het betalen van installatie training, of het kopen van dure extra modules om het goed te kunnen gebruiken.
  3. Kies een oplossing die uw leerlingen een mobiele app biedt. Op elk apparaat kunnen studeren is van cruciaal belang voor het succes van een blended learning project.

iSpring Learn LMS is een voorbeeld van een LMS dat aan de hierboven genoemde criteria voldoet. Het kost maar een paar klikken om uw platform voor blended learning te maken, lesmateriaal te uploaden, en leerlingen toe te voegen. U heeft toegang tot alle functies die het LMS biedt en betaalt alleen voor actieve gebruikers. Bovendien zijn er gratis native mobiele apps voor iOS en Android, zodat uw leerlingen kunnen studeren waar en wanneer ze maar willen.

iSpring Learn LMS

2. Verzameling van leermiddelen

Dit onderwerp verdient een apart artikel, dus onthoud dat materiaal belangrijk is en dat u moeite zult moeten doen om een verzameling lesmateriaal te maken dat een effectieve aanvulling vormt op de live training.

Het goede nieuws is dat u gebruik kunt maken van wat u al heeft. Bijvoorbeeld, met de iSpring Suite authoring toolkit, zo kunt u eenvoudig bestaande presentaties omzetten in e-cursussen met quizzen en andere interactieve elementen.

Het slechte nieuws is dat u nog steeds tijd zult moeten besteden aan het maken van een overzicht, en zult moeten uitzoeken wat er te vernieuwen en opnieuw te gebruiken valt, en wat u helemaal opnieuw zult moeten maken. Het is handig om dit te doen met een mindmap, een methode die gebruikt wordt om informatie visueel te ordenen.

Nu lesmateriaal is gevisualiseerd, is het gemakkelijk te bepalen waar u uw inspanningen op moet richten.

3. Authoring tool

Voor effectief blended learning is een authoring tool onmisbaar. Gezien de flexibele en aanpasbare eigenschappen van blended learning, moet het hulpmiddel u in staat stellen om snel digitale leermiddelen met quizzen, video en interactieve simulaties te maken en bij te werken, zonder al te veel extra werk.

Hier zijn de vier populairste e-learning authoring tools op de markt:

  • iSpring Suite
  • Articulate 360
  • Adobe Captivate
  • Lectora Inspire

iSpring Suite is een krachtige PowerPoint add-in, terwijl de anderen standalone oplossingen zijn. Kortom, we raden u aan om ze allemaal uit te proberen tijdens de gratis proefperiode en degene te kiezen die het gemakkelijkst te gebruiken is, aangezien de mogelijkheid om snel leermateriaal te creëren waarschijnlijk een van de meest essentiële onderdelen van blended learning is.

Naast een computer heeft u misschien ook nog andere apparatuur nodig om online cursussen te maken. In de iSpring Suite toolkit, bijvoorbeeld, zitten hulpmiddelen voor het opnemen van videolessen, screencasts, en audioverhalen, dus u heeft een webcam nodig (als u niet geobsedeerd bent door hoge kwaliteit, is een ingebouwde ook goed) en een microfoon.

4. Samenwerkingstools

Werken, communiceren en netwerken met anderen versnelt het delen van goede werkwijzen en bevordert een cultuur van samenwerking. Blended learning stelt leerlingen in staat om buiten het klaslokaal samen te werken.

Er zijn tal van gratis diensten die u kunnen helpen een sterke leergemeenschap op te bouwen. Hier zijn een paar ideeën over wat u zou kunnen gebruiken.

5. Sociale netwerken

Facebook. Maak groepen op Facebook om het werken aan groepsprojecten te vergemakkelijken, plus discussies op gang te brengen en informele communicatie aan te moedigen.

Twitter. Korte chatberichten uitwisselen, real-time vraag- en antwoordsessies houden, links en multimedia posten, feedback delen, en aankondigingen doen.

Pinterest. Maken en delen van moodboards en visuele ideeën.

6. Samenwerkingstools

Google Docs, Spreadsheets & Presentations. Het is net als MS Office, maar stelt een groep mensen in staat om samen aan één document te werken, opmerkingen uit te wisselen, te bewerken, en de wijzigingsgeschiedenis te bekijken.

Trello. Dit is een online projectbeheer programma dat gebaseerd is op Kanban kaarten. Met de hulp van Trello kunt u gemakkelijk ieders werk coördineren en de status van de taken volgen.

7. Chats

Discord. Deze webdienst wordt gepositioneerd als een spraak- en tekstchatprogramma voor gamers, maar is ook uitermate geschikt voor het houden van online real-time trainingssessies voor groepen leerlingen, en voor intercollegiaal overleg.

Telegram. Dit is een messenger waarmee u openbare en privékanalen (u schrijft, anderen lezen) of groepen (iedereen kan schrijven) kunt maken. In Telegram kunt u ook speciale bots gebruiken om polls te maken of reactieknoppen toe te voegen.

Reactieknoppen voorbeeld

Reactieknoppen voorbeeld

De conclusie

Als we het over digitalisering hebben, is een van de eerste voorbeelden Amazon of Uber, waar de online technologie de markt goed heeft veranderd. Tegelijkertijd zijn deze online diensten duidelijk verbonden met de offline ervaring van de gebruikers. Dat geldt ook voor blended learning, waarbij we per definitie een goede balans moet vinden tussen klassikale training en e-learning. Wij hopen dat dit artikel u heeft geholpen om een beter begrip te hebben van de vraag, wat is blended learning.

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
De tool voor Blended Learning in uw bedrijf
Meer weten
 

Begin snel en gemakkelijk met het maken van online cursussen