U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox of Microsoft Edge voor de beste site-ervaring.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Er zijn veel verschillende methodes die ontwikkelaars en designers van cursussen kunnen gebruiken voor het bouwen van online cursussen, waaronder het ADDIE-model. Deze oplossing is het meest bekend en beproefd.

​​Het ADDIE-model biedt een robuust raamwerk voor het ontwikkelen van training door een project op te delen in afzonderlijke fasen. Elke fase wordt afgerond en afgetekend voordat de volgende begint, wat helpt om fouten en dubbel werk te verminderen.

In dit artikel zullen we elke fase van het ADDIE-model bekijken en beschrijven hoe deze oplossing kan worden toegepast op de ontwikkeling van een e-learning cursus.

Uitleg over ADDIE

ADDIE is een acroniem voor de cyclus van Analysis, Design, Development, Implementation en Evaluation. Het is de ideale oplossing voor het ontwerpen van traditionele online cursussen met een gedefinieerde scope en deliverables. Het kan een beetje ontmoedigend lijken voor minder ervaren ID’ers, maar het is eigenlijk een heel eenvoudig stap-voor-stap proces. De vijf fasen van ADDIE zijn:

  • Analysis (analyse)
  • Design (ontwerp)
  • Development (realisatie)
  • Implementation (implementatie)
  • Evaluation (evaluatie)

iSpring Suite

Profiteer van het ADDIE-model met de robuuste authoring toolkit.

Gratis proefversie Meer informatie

De 5 stappen van ADDIE-model onderwijs

Stap 1. Analyse

In de stap Analysis van de cyclus in het ADDIE-raamwerk, zullen we alle factoren analyseren die nodig zijn om een cursus te ontwikkelen die past bij de projectopdracht. Er is geen voorgeschreven lijst van wat er in deze fase van het model moet worden opgenomen, maar algemene outputs zouden kunnen zijn:

  • Doelen: Wat zijn de doelstellingen van de organisatie of de persoon die de opleiding aanbiedt? Deze kunnen worden achterhaald door na te denken over het probleem dat is geconstateerd en hoe de training een oplossing voor dat probleem zal bieden. Het gaat erom welk overkoepelend resultaat u wilt bereiken nadat uw werknemers de online cursus hebben afgerond.
  • Leerdoelen: Wat wilt u dat uw cursisten kunnen nadat ze de cursus hebben afgerond? Leg verbanden tussen de doelstellingen van de opleiding en concepten uit de praktijk voor een maximale kennisoverdracht.
  • Huidige kennis: Welke vaardigheden, termen of kennis hebben de cursisten al? Dit moet worden geanalyseerd om te vermijden dat informatie wordt herhaald of overbodige informatie wordt aangeboden.
  • Vereisten: Over welke vaardigheden en kennis moeten de cursisten beschikken voordat zij aan de cursus kunnen deelnemen, wil deze doeltreffend zijn?
  • Belemmeringen/problemen: Zijn er belemmeringen voor het gebruik van e-learning als lesmethode? Bijvoorbeeld, als de aangewezen studenten geen toegang hebben tot een bepaalde technologie, zullen ze de opleiding niet kunnen volgen.
  • Afhankelijkheden: Is er iets waardoor uw cursus niet op tijd en binnen het budget klaar zou kunnen zijn? Afhankelijkheden zijn bijvoorbeeld de toegang tot deskundigen, of de beschikbaarheid van IT-infrastructuur die wordt beheerd door mensen buiten uw directe team.

Stap 2. Design

Deze stap in de cyclus van het model is het belangrijkste deel van het ‘offline’ cursusontwerp, waar de inhoud en het design in kaart worden gebracht als een cursus. In deze fase zullen we het volgende plannen en specificeren:

  • Cursusoverzicht: Elke module, sectie en onderwerp dat nodig is om aan de cursus- en trainingsdoelstellingen te voldoen.
  • Assets en media: De media en middelen die zullen worden gebruikt om het design en de e-learning cursus te ondersteunen, zoals beelden, gesproken teksten, opleidingsactiviteiten en quizzen.
  • Inhoud: De inhoud van de cursus in overeenstemming met de opzet van de cursus.
  • Evaluatie: Hoe de studenten en de doeltreffendheid van de cursus zelf zullen worden geëvalueerd. Zo kan worden onderzocht of er een probleem was of alles vlekkeloos verliep. Dit kan in de vorm van een online-enquête of directe feedback via e-mail of telefoon.

Cursusoverzicht

Als u in de eerste fase van het model solide leerdoelen hebt vastgesteld, dan zou deze stap van het ADDIE-model een makkie moeten zijn. Terwijl u uw leerdoelen in gedachten houdt, verdeelt u uw cursus in een hiërarchie. De standaard aanpak is module > sectie maar er zijn meerdere manieren om een cursus in te delen, dus kies de oplossing die voor u het beste werkt.

Storyboard

Nu we de structuur van onze cursus hebben vastgesteld, kunnen we beginnen met het in kaart brengen van het design en de scènes van de cursus, vaak aangeduid als het storyboard. Het storyboard is een blauwdruk van de cursus waarin de plaatsing van tekst, beeldmateriaal, interacties, navigatie en andere elementen die in de e-learning cursus gebruikt zullen worden, geschetst worden. In dit stadium weet u misschien nog niet precies welke afbeeldingen, tekst, enz. u zult gebruiken, maar u zou een idee moeten hebben van wat u in de cursus wilt laten zien.

Script

In deze stap van het model moet u de tekst maken die de leerling op de dia’s te zien krijgt. Om de cursus echt effectief te maken, moet u rekening houden met de volgende zaken:

  • Eén idee per dia. Het is voor een cursist gemakkelijker om zich te concentreren als er op elke dia één kerngedachte staat die moet worden begrepen. Om het idee van de dia beter over te brengen, kunt u verschillende mediaformaten gebruiken voor uw design: audio, video, ondersteunende afbeeldingen, enzovoort.
  • Alleen essentiële tekst op de dia’s. Overvolle dia’s kunnen verwarrend en overweldigend zijn voor cursisten. Verwijder overbodige woorden en beperk het design en de inhoud tot het essentiële. Maak de zinnen ook niet te lang, zodat de cursisten ze gemakkelijker kunnen lezen. Elke regel mag niet meer dan 40 tekens lang zijn.
  • Perfecte weergave op mobiele apparaten. Zorg ervoor dat de tekst en andere content er goed uitzien op de kleine schermen van tablets en smartphones.

Grafische vormgeving en media

De volgende stap in het model is het samenstellen van alle content op basis van het storyboard dat in de vorige stap is gemaakt. Zoek alle afbeeldingen of grafieken die bij uw ontwerpstijl en design passen, voeg alle videoclips toe die u van plan bent te gebruiken en maak indien nodig een voice-over van uw script.

Stap 3. Ontwikkeling

In deze fase van het ADDIE-raamwerk vindt de eigenlijke ontwikkeling plaats van de oplossing die in de Ontwerpfase was gepland. Het grootste deel van deze fase van de cyclus van het model concentreert zich op de productie van de training, in welk authoring tool dan ook, dat voor het onderwijsproject is gekozen.

Er zijn veel e-learning authoring tools op de markt die variëren in een oplossing voor het type output content, de aanpak voor het maken van cursussen, en de mate van complexiteit. Sommige vergen meerdere maanden om onder de knie te krijgen, maar er zijn ook apps die gemakkelijk kunnen worden gebruikt – zelfs als je een beginner bent.

U kunt uw eigen cursus maken met iSpring Suite, dit is een gebruiksvriendelijke authoring tool waarmee je cursussen kunt maken in PowerPoint en deze vervolgens automatisch kunt omzetten naar een online formaat. Het maken van cursussen met iSpring Suite is geen probleem, het is hetzelfde als het maken van een PowerPoint-presentatie: u voegt dia’s toe, typt uw tekst in, en voegt afbeeldingen of video toe. Probeer de oplossing van iSpring Suite 14 dagen gratis om een voorbeeld te zien en de functionaliteit van de tool te gebruiken.

Stap 4. Implementatie

Dit is de fase van het ADDIE-model waarin de cursus gelanceerd wordt en beschikbaar gemaakt wordt voor uw studenten.

De gemakkelijkste en meest geschikte manier om een cursus te geven is via een learning management system (LMS). Met een LMS-oplossing kunnen uw werknemers op elk moment online toegang krijgen tot een cursus, vanaf elk apparaat, en kan uw team veel van de stappen automatiseren die nodig zijn voor het geven van trainingen, zoals het plannen, uitnodigen, registreren en opslaan van resultaten.

Als u geen zakelijk LMS hebt kunt u iSpring Learn proberen, waardoor het opzetten van al die processen (in het Nederlands) een fluitje van een cent is.

LMS implementatie

Om onze cursus in iSpring Learn te implementeren, hoeven we alleen maar het pakket te laden en de benodigde instellingen toe te passen.

Implementeer het ADDIE-model met iSpring Learn LMS

Stap 5. Evaluatie

Na de implementatie van de cursus is het een goede gewoonte om feedback te verzamelen om er zeker van te zijn dat de e-learning module voldoet aan de behoeften van de organisatie en de studenten, en dat de cursus effectief wordt gepresenteerd. Het beste is om deze laatste fase te zien als een doorlopend proces van verbetering.

Betrokkenheid van studenten

Naast het versturen van feedback-enquêtes, kunt u cursisten volgen om hun betrokkenheid te meten. Een moderne oplossing is een LMS-rapportagesysteem, zoals iSpring Learn, met betrokkenheidstatistieken die laten zien hoeveel interactie cursisten hebben met de content – en aanvullende training. Deze oplossing kan erg nuttig zijn om te meten hoe boeiend het materiaal was en om ondermaats presterende dia’s of onderwerpen te identificeren.

ADDIE-model en betrokkenheid van studenten

Afrondingspercentage van de opleiding

Uw LMS zou dit voor u moeten afhandelen en u in staat moeten stellen om de voortgang van de cursist te controleren en automatische voltooiingsrapporten te genereren, evenals beoordelingen en quizscores.

Afgeronde trainingen meten

ADDIE leermodel – wat u nog meer moet weten

Wie heeft het ADDIE-model ontwikkeld?

Het ADDIE-model vindt zijn oorsprong in de jaren 1970. Het is door de Florida State University voor het leger gecreëerd. De naam van het model is een acroniem voor de 5 cyclussen van ontwerp: Analyse, Ontwerp, Ontwikkeling, Implementatie en Evaluatie en was bedoeld als richtlijn om effectief trainings- en instructiemateriaal te creëren.

Wat is het ADDIE-model?

ADDIE is een instructional systems design (ISD) raamwerk dat veel cursus ontwerpers en training ontwikkelaars gebruiken om cursussen te ontwikkelen.

Waarom is het ADDIE-model belangrijk om in de praktijk te gebruiken?

Het is belangrijk omdat de oplossing een bewezen methode biedt voor het ontwerpen van duidelijke en effectieve trainingsprogramma’s. Als u op zoek bent naar een oplossing voor het ontwerpen van opleidingen, is beheersing van ADDIE een veel voorkomende vaardigheid in functiebeschrijvingen.

Slotgedachten

Het ADDIE-model is een ideale oplossing om e-learning instructies te ontwerpen. Het biedt een eenvoudig proces dat de auteur of het ontwikkelingsteam kan volgen, terwijl belangrijke zaken en termen niet worden vergeten of over het hoofd worden gezien.

Om te beginnen met het maken van uw eerste cursus met behulp van ADDIE heeft u een goede authoring tool nodig. Ga aan de slag met het ADDIE-model en download de gratis proefversie van Spring Suite en begin vandaag nog met het maken van uw cursus!

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
Implementeer het ADDIE-model met iSpring Suite
Gratis Proberen