U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox of Microsoft Edge voor de beste site-ervaring.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Met de hulp van Dr. Anthony Skip Basiel, een vooraanstaand onderzoeker en ontwikkelaar van e-learning met 20 jaar ervaring in het hoger onderwijs in het Verenigd Koninkrijk, hebben wij uitgezocht hoe deze 70:20:10 formule werkt en hoe u de 70:20:10 methode op de werkplek kunt toepassen.

Wat is het 70:20:10 leermodel?

Het 70:20:10 leermodel voor leren werd ontwikkeld door Morgan McCall, Robert Eichinger, en Michael Lombardo in het Center for Creative Leadership in het midden van de jaren ’90. Zij hebben voor 70:20:10 bijna 200 leidinggevenden ondervraagd over hun leermodel. De resultaten waren tamelijk verrassend, en veroorzaakten een opmerkelijke verschuiving in de leerwereld. Daarnaast heeft 70:20:10 model ook wel model Charles Jennings als naam gekregen aangezien Charles Jennings ook een van de bedenkers van het 70:20:10 principe is.

Het onderzoek stelt dat leren voor de leermodel 70:20:10 filosofie uit verschillende bronnen moet komen:

  • 70% uit uitdagende opdrachten;
  • 20% uit ontwikkelingsrelaties;
  • 10% uit cursussen en training.

Het is al een tijdje geleden, maar het 70:20:10 model heeft de tand des tijds doorstaan, en wordt nog steeds vaak gebruikt om de ideale balans te bepalen voor de manier waarop medewerkers getraind moeten worden. Het maakt leren op de werkplek gemakkelijker dan ooit. Laten we de gegevens van het onderzoek naar 70:20:10 in bedrijfstaal vertalen en proberen te begrijpen hoe ze in een werkomgeving moeten worden toegepast.

  • 70% van het leren is op ervaring gebaseerd. Het komt voort uit ervaringen die de medewerkers op het werk opdoen. Het is letterlijk leren op de werkplek.
  • 20% is sociaal of intercollegiaal leren. Dit wordt bereikt door mentorschap, feedback, en relaties met collega’s.

Samen vormen deze twee soorten informeel leren, dat plaatsvindt buiten een klaslokaal.

  • 10% is formeel leren. Dit formeel leren gebeurt door middel van trainingen.

iSpring Learn LMS

Evalueer alle voordelen van het 70:20:10 leermodel met iSpring Learn LMS.

Gratis proefversie Meer informatie

Voordelen van het gebruik van het 70:20:10 principe

Nu u weet wat het 70:20:10 framework vertegenwoordigt in de bedrijfsomgeving, gaan we eens kijken waarom veel L&D professionals dit nuttig vinden op het gebied van traditioneel learning en trainingen.

  • Flexibiliteit. Bedrijven kunnen het op verschillende manieren gebruiken, afhankelijk van hun behoeften van hun ‘business model’ of bedrijfsmodel. U kunt 70:20:10 gebruiken om specifieke resultaten te bereiken, zoals het stimuleren van de productiviteit van medewerkers, of het strategisch gebruiken om te helpen bij breder leren, zoals voortdurende professionele ontwikkeling. Dit maakt leren op de werkplek nog effectiever.
  • Hogere productiviteit en betere performance. Dit model wordt meestal omschreven als een informele leermethode waarin leren vaak efficiënter blijkt te zijn dan traditionele trainingen. Soms is het beter om het aan een collega te vragen en een probleem ter plaatse te laten oplossen, in plaats van te wachten op officiële trainingen en op die manier te leren. Of, in plaats van medewerkers naar trainingen te sturen, vooral naar een andere stad, kunt u een mentor aanwijzen die hun kennis en ervaring deelt en anderen helpt sneller vooruitgang te boeken in hun werk door te leren uit ervaring.
  • Hogere retentie van medewerkers. De 70:20:10 leermethode gaat ervan uit dat managers en andere medewerkers betrokken worden bij trainingen en het concept leren. En dit is een belangrijke factor die ervoor zorgt dat het personeel bij het bedrijf wil blijven.

Hoe u het leermodel 70:20:10 in uw leerworkflow kunt implementeren

Nu gaan we dieper in op elk ingrediënt van de “taart” van het leren en bekijken we hoe u elk ervan kunt versterken met moderne technologieën. Laten we beginnen met groot naar klein en nagaan wat leren op basis van ervaring inhoudt. De betekenis ervan doorgronden.

Leren door ervaring (70%)

Net zoals kinderen leren door te spelen, leren volwassenen het best door te doen. Volgens een onderzoek van Edgar Dale behouden volwassenen 80% van wat zij zelf ervaren. Dit deel van het 70:20:10 model veronderstelt dus dat u niets kunt leren als u het niet eerst probeert. Maar soms kunt u, in plaats van in een levensechte situatie te leren, bepaalde innovatieve manieren gebruiken om uw vaardigheden te ontwikkelen.

Virtual Reality

Virtual reality is een ideale oplossing voor bedrijfstrainingen in de productiesector, de energiesector, de defensiesector, en andere sectoren waar de werkplek gevaarlijk kan zijn. Met VR kunnen mensen hun vaardigheden oefenen tot ze er zeker van zijn, en dan vol vertrouwen aan de slag gaan. Het is leren op de werkplek zonder risico.

Zo gebruikt De brandweer van Palm Beach Gardens in Florida VR om cursisten voor te bereiden op echte noodsituaties. Tijdens de simulatie moeten potentiële brandweerlieden mensen uit een virtuele brand redden en eerste hulp verlenen.

Ook KFC zag de voordelen van virtueel leren in toen zij hun toekomstige koks begonnen op te leiden met VR-simulatie. Het is een escape room game, die de deelnemers in de keuken opsluit totdat zij gefrituurde kip kunnen bereiden.​

De video is afkomstig van het YouTube kanaal van “IGN”

Augmented Reality

Augmented reality kan de betrokkenheid van medewerkers net zo stimuleren als virtual reality. Maar in vergelijking met VR is het veel betaalbaarder. Dat is de reden waarom AR-technologie het vaakst voor trainingen wordt gebruikt.

AR is vooral veelbelovend op het gebied van medisch onderwijs. Gebruikssituaties van AR-technologie zijn onder meer het maken van modellen van het menselijk lichaam waarmee medische studenten anatomie kunnen leren, en simulaties zoals het oefenen van operaties op virtuele patiënten.

Dr. Anthony Skip Basiel

Interactieve video

Een andere manier om latente kennis te ontwikkelen is via webvideo met een op scenario’s gebaseerd leerontwerp. Deze benadering met casestudies biedt open situaties waarin de leerling beslissingen kan nemen en over het proces kan nadenken. De interactie ontstaat vanuit punten in het “verhaal” waar een keuze gemaakt moet worden. De voorkennis van de lerende en zijn beslissingen hebben betekenisvolle gevolgen.

Bekijk een voorbeeld van een interactieve video met deze reanimatiesimulatie.

Sociaal leren (20%)

Sociaal leren is geen nieuw begrip. Informatie wordt al sinds mensenheugenis van generatie op generatie doorgegeven. Wij leren wanneer wij met andere mensen praten, vragen stellen, en onze kennis delen. De laatste jaren wint het concept van peer-to-peer leren aan populariteit als een gangbare praktijk op de werkplek.

Social media

In de moderne onderling verbonden wereld, die beheerst wordt door social media, is het vanzelfsprekend geworden om dingen te delen die wij interessant en nuttig vinden. Mensen gebruiken social media niet alleen voor persoonlijke communicatie, maar ook voor professionele en pedagogische doeleinden. Met Facebook kunt u bijvoorbeeld:

  • discussiegroepen opzetten om informatie over een project te delen;
  • enquêtes houden om feedback en suggesties over de trainingen te krijgen;
  • gesloten of geheime groepen maken en cursusmateriaal en opdrachten uploaden.

Zo heeft PayPal een besloten groep op Facebook waar mentoren lesmateriaal uploaden en korte lessen organiseren, en medewerkers hun inzichten delen en recente informatie over lopende projecten bespreken.

Sommige leraren gebruiken YouTube voor het leren op de werkplek. IBM heeft bijvoorbeeld een heel YouTube-kanaal waar medewerkers video tutorials en ander lesmateriaal kunnen bekijken.

Dr. Anthony Skip Basiel

Door de leerling gegenereerd materiaal

Een andere variant van sociaal medewerker leren is het British Telecom project: Dare-to-share. (Durf te Delen) Het personeel werd aangemoedigd om problemen die zij op het werk tegenkomen in kaart te brengen om daar vervolgens van te leren. Met behulp van smartphones maken ze korte video’s om uit te leggen hoe ze een probleem hebben opgelost en te laten zien wat ze moeten doen. Dit bottom-up, door de leerling gegenereerde Web 2.0 model is niet alleen een verschuiving in de verantwoordelijkheid voor het materiaal met leren, het helpt de medewerkers ook evangelisten te worden om hun kennis te promoten.

Formeel Leren (10%)

Hoewel formeel leren slechts 10% vormt van het 70:20:10 model, is het wel het uitgangspunt van waaruit andere vormen van leren kunnen groeien. Formeel leren is dus wel degelijk belangrijk. Als de basis solide is, kunt u er zeker van zijn dat het ervaringsleren en peer-to-peer leren die volgen succesvol zullen zijn.

Formeel leren is de kennis waarop informeel leren wordt gebaseerd. Formeel leren kan echter ook als een stimulans fungeren, want formeel leren versnelt wat geleerd is door ervaring op de werkplek en interpersoonlijke communicatie, zodat het gebruikt kan worden als een ondersteunend middel om tot goede leerresultaten te komen.

E-learning

Nog niet zo lang geleden werden de medewerkers voor hun opleiding naar het klaslokaal gestuurd, maar de e-learning technologie zorgt ervoor dat het traditionele bedrijfsonderwijs tot het verleden gaat behoren. In vergelijking met trainingen onder leiding van een instructeur is online leren met e-learning voordeliger. Het concept e-learning bespaart uw bedrijf op zijn minst geld, stelt u in staat het leerproces te personaliseren, en bevordert de moraal van de medewerkers. Daarom stappen steeds meer bedrijven over naar e-learning.

Een betere manier om formeel leren te geven is het gebruik van een learning management systeem (LMS). Laten we iSpring Learn LMS als voorbeeld nemen om te zien hoe u een online training in slechts drie stappen kunt opzetten:

  1. Maak een leerprogramma, dat PPT presentaties, documenten, audio, video en SCORM cursussen kan bevatten.
  2. Voeg lerenden toe en wijs ze toe aan de cursussen.
  3. Houd de resultaten van uw medewerkers bij en meet de effectiviteit van de training.

Het gebruik van een LMS is een goed idee voor het geven van productkennis training, verkoop- en ondersteuning vaardigheidstraining, kennismaking met nieuwe medewerkers, en channel partner training. Om te leren hoe het in de praktijk werkt, probeert u een gratis proefperiode van 30 dagen van iSpring Learn.

Blended learning

Blended learning is een formeel leerprogramma wat voldoet aan 70:20:10 waarin traditionele leermethoden gecombineerd worden met digitaal leren zoals we zagen bij e-learning.

Een voorbeeld: deze leertheorie wordt gebruikt door een groot ijzer- en staalbedrijf, NLMK. Zij hebben een trainingsprogramma voor talentpijplijnen opgezet, dat zij gebruiken om medewerkers met veel potentieel te ontwikkelen voor de functie van voorman. Eerst krijgen de medewerkers een persoonlijke training over de belangrijkste indicatoren voor efficiëntie. Daarna bekijken zij cursussen over de faciliteiten van de NLMK Groep, het verloop van het productieproces, de interne bedrijfsprocessen, en de belangrijkste voorschriften. In de laatste fase krijgen de medewerkers een mix van online cursussen en klassikale training met betrekking tot hun soft skills.

Hier kan een LMS nuttig zijn, niet alleen voor het geven van online trainingen, maar ook voor het plannen van klassikale lessen. Het iSpring Learn LMS heeft bijvoorbeeld een kalender waarmee medewerkers kunnen zien welke evenementen er gepland zijn, automatisch cursisten uitnodigen, hen aan het evenement herinneren, en een berichtje sturen als er wijzigingen zijn.

70:20:10 leermodel implementeren met iSpring Learn LMS

Dr. Anthony Skip Basiel

Webinars

Webvideoconferenties zijn een krachtige manier om blended social learning te bevorderen. Veel webinarplatforms bieden ondersteuning voor live video, chatten via tekst, interactieve whiteboards, het maken van aantekeningen, real-time stemmen/peilingen/quizzen, en PowerPoint-dia’s. Bovendien kunnen sessies worden opgenomen om het evenement vast te leggen voor mensen die het webinar gemist hebben of het nog eens willen bekijken. Dit is een geweldige manier om uw virtuele teams te ondersteunen.

Mobiel leren

Veel medewerkers vinden dat training niet na werktijd hoeft te stoppen. Ook hechten de meeste medewerkers waarde aan de mogelijkheid om altijd en overal te kunnen leren, dus mobiel leren is een win-win zowel voor bedrijven als voor de mensen die zij in dienst hebben.

Sommige bedrijven hebben al uit eigen ervaring geleerd dat het veel effectiever is om uw medewerkers een cursus op afstand te laten volgen, op hun eigen schema, dan om ze na het werk aan hun bureau gekluisterd te houden.

Zo laat bijvoorbeeld Oticon, Inc, de wereldwijde fabrikant van hoortoestellen, laat hun medewerkers in hun eigen tempo leren vanaf mobiele apparaten. Zij trainen hun personeel met iSpring Learn LMS, dat een gratis native mobiele app heeft. Met de app kunnen cursisten altijd en overal cursussen volgen, zelfs offline.

Voorbeeld van 70:20:10 leermodel in mobiel leren

Hoe maakt u een 70:20:10 ontwikkelingsplan

Als het 70:20:10 training model een gloednieuwe aanpak voor uw organisatie is en het nieuwe leren vertegenwoordigt, kan het moeilijk zijn deze te implementeren. En dit is waar u een goed uitgewerkt plan nodig hebt. Een strategisch plan zal u helpen om specifieke trainingsdoelen te stellen om ze sneller te bereiken en een realistische visie op te stellen over hoe dit leermodel in uw bedrijfsomgeving zal werken. Laten we dus eens zien welke specifieke stappen u moet nemen om het proces vlotter te laten verlopen.

Doelstellingen en verwachte resultaten van de training bepalen

Wat is de bedoeling van de toepassing van de 70:20:10 regel in de trainingsomgeving van uw personeel? Is het een prestatiekloof? Is het een kenniskloof? Is het om een vaardigheid onder de knie te krijgen die het personeel productiever zal maken? Hoe dan ook, u moet het doel bepalen – waarom u het moet implementeren – en ervoor zorgen dat het duidelijk is en echt de investering van tijd en geld waard is.

Nadat u een algemeen doel hebt bepaald, stelt u de verwachte resultaten van de training vast – wat moeten uw medewerkers aan het eind van de training bereikt hebben. Als uw doel bijvoorbeeld is de prestaties van uw klantenservicemedewerkers te verbeteren, kunt u de volgende resultaten bepalen:

  • Medewerkers hebben een perfecte kennis van alle producten en diensten van het bedrijf.
  • Ze kunnen omgaan met boze klanten en negatieve situaties omzetten in positieve ervaringen.
  • Klantenservicemedewerkers gebruiken hun lichaamshouding en lichaamstaal om de interactie met klanten te verbeteren.

Ontwikkel een strategie

Om de doelstellingen van de organisatie te bereiken via het 70:20:10 model, moet u elk resultaat dat u wilt bereiken afstemmen op een bepaald soort leren (leren door ervaren, sociaal leren of formeel leren) en een leer principe (bv. e-learning, begeleiding, of virtual reality).

Laten we teruggaan naar ons thema van de klantenservice training. Om uw team te helpen hun productkennis te verbeteren, kunt u hen inschrijven in een online cursus die alle nodige informatie over een product zal geven. Om hen de juiste lichaamstaal bij te brengen, kunt u een mentor toewijzen. En als u wilt dat uw klantenservicemedewerkers hun communicatievaardigheden verbeteren en leren om moeilijke situaties met klanten met gemak aan te pakken, kunt u hen trainen met rollenspelen, zowel persoonlijk als online.

Investeren in de juiste tools

Nu u precies weet welke doelstellingen u wilt bereiken en hoe u ze wilt bereiken, is het tijd om te beslissen welke tools u nodig heeft om uw 70:20:10 plan te verwezenlijken. Kijk wat u al heeft en bepaal de punten waar tekortkomingen aanwezig zijn. Hier zijn enkele 70:20:10 tools die u nodig kunt hebben:

  • Een learning management systeem (LMS). Zoals we al gezegd hebben, helpt een leersysteem u bij het effectief geven, beheren en volgen van trainingen voor medewerkers. Dit is een noodzakelijk instrument als u de training wilt automatiseren en de resultaten van uw teamleden wilt kunnen beoordelen. Dit maakt het opvolgen van leren veel gemakkelijker en is eigenlijk een must voor 70:20:10 training.
  • Een web conferencing/webinar platform. Sommige LMS’en hebben dergelijke platforms geïntegreerd. Als dit echter niet het geval is, of als u alleen een webconferencing software nodig heeft voor uw opleiding, dan zijn hier enkele populaire oplossingen: Zoom, WebEx’s GoToMeeting, en JoinMe.
  • Een e-learning authoring tool. Dit heeft u nodig als u zelf online e-learning cursussen gaat maken. Met als voorbeeld de iSpring Suite authoring toolkit kunt u interactieve e-learning cursussen bouwen met quizzen, video’s, en dialoogsimulaties. En het mooiste is dat deze e-learning toolkit geen technische vaardigheden of ervaring in het ontwerpen van lesmateriaal vereist – u kunt beginnen met het maken van de lesinhoud zonder voorafgaande e-learning training. Test een gratis proefperiode van 14 dagen om te zien hoe al deze functies passen bij uw project.
  • Een communicatietool. Messaging-apps zoals Slack, social media diensten zoals Facebook Workplace, en tools voor het hosten van video meetings zoals Zoom, kunnen helpen om het sociale leren te stroomlijnen.

Een projectbeheer tool Het beheren van trainingsprojecten en ze op tijd en binnen budget opleveren is misschien niet zo gemakkelijk. Dit is waar een projectbeheer tool kan helpen. Tools als Trello, Workzone, en Proofhub kunnen u helpen ervoor te zorgen dat alle trainingstaken op tijd aan teamleden worden toegewezen en de deadlines worden gehaald.

Nu u over een goed uitgewerkt implementatieplan en alle nodige tools beschikt, kunt u overgaan tot de ontwikkeling van het trainingsprogramma. Bekijk onze gids over hoe u een online cursus kunt maken.

Om samen te vatten

De 70:20:10 regel laat zien dat leren meer is dan het traditionele leren. Wij hebben verschillende ingrediënten nodig om het te laten werken. Ook moet u bedenken dat het bij dit model niet alleen om de exacte percentages gaat, maar ook om de juiste balans. In het echte leven kan de verdeling meer zijn als 40% formeel, 20% sociaal, en 40% ervaringsgericht; of 60% ervaringsgericht, 10% sociaal, en 30% formeel, enz. Dankzij de moderne technologie kan het 70:20:10 kader flexibeler zijn dan ooit tevoren. Het beste is het ideale evenwicht te vinden tussen de ingrediënten om de “leer” taart het lekkerst te laten smaken, dat doet hey 70:20:10 model.

Met e-learning tools wordt het maken en delen van cursussen gemakkelijker. iSpring Suite is een authoring tool waarmee gebruikers in recordtijd interactieve cursussen en assessments kunnen maken. Er is geen technische kennis voor nodig om te beginnen. Probeer een gratis 14-dagen proefversie van iSpring Suite uit en zie hoe het werkt met iSpring Learn LMS. Probeer de gratis proefversie van LMS nog en maak uw cursusbeheer vandaag nog eenvoudiger.

Over de expert

Dr. Anthony Skip Basiel

Dr. Anthony Skip Basiel is een vooraanstaand onderzoeker en onderzoeker op het gebied van 70:20:10, e-learning en ontwikkeling met twintig jaar ervaring in het hoger onderwijs in het Verenigd Koninkrijk.

“Mijn kennis en kunde op het gebied van leren en ontwikkeling zijn ontstaan uit een innovatieve mix van hoger onderwijs en industrie via werkend leren. Ik heb leiderschaps-, project- en talent management vaardigheden die ontwikkeld zijn door duidelijke communicatie en professionele samenwerking.

Als Sr Postgraduate Programma Leider, e-learning Consultant, UK/EC Project Manager & bid writer, heb ik op strategisch niveau gewerkt om change management acties te leiden die tijd en geld voor de organisatie bespaarden.”

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Learn
Het perfecte LMS om het 70:20:10 leermodel te implementeren
Gratis Proberen