U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox of Microsoft Edge voor de beste site-ervaring.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Omdat AI zich zo snel heeft ontwikkeld, ervaren mensen in allerlei beroepen de angst om iets te missen (FOMO). Hetzelfde geldt voor AI en het onderwijs. Veel onderwijs- en ontwikkelingsprofessionals worden geconfronteerd met de uitdagingen van het implementeren van AI voor bedrijfsopleidingen vanwege hun gebrek aan kennis, bewustzijn en noodzakelijke vaardigheden.

Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van IBM dat 50% van de organisaties AI gebruikt om het leren en opleiden van werknemers te verbeteren bij het aanpakken van tekorten in hun personeelsbestand of vaardigheden.

Lees dit artikel als u kunstmatige neurale netwerken ook belangrijk vindt, maar niet weet waar u moet beginnen. We laten de belangrijkste toepassingen van AI en leerprocessen in bedrijfstrainingen zien, evenals de beperkingen waar rekening mee moet worden gehouden bij kunstmatige intelligentie in het onderwijs.

Wat is Kunstmatige Intelligentie?

AI, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, is een technologie die cognitieve functies zoals bij mensen kan nabootsen. Deze functies omvatten spraakherkenning, logisch denken, besluitvorming, verwerking van natuurlijke taal, leren en visuele waarneming.

Kunstmatige intelligentie omvat een groeiende reeks modellen en technologieën, zoals ML-oplossingen (machine learning), DL (deep learning) en NLP (natural language processing).

Belangrijkste componenten van AI

Laten we nu eens kijken naar de belangrijkste manieren waarop AI bijdraagt aan onderwijs en ontwikkeling.

Voordelen van AI in Leren en Ontwikkelen in Bedrijven

Als AI op de juiste manier wordt gebruikt, kan het een aanzienlijke waarde toevoegen aan het trainingsprogramma van uw bedrijf. Hier zijn de belangrijkste voordelen van het gebruik van AI-tools bij leren en ontwikkelen.

Het maken van inhoud wordt eenvoudiger

Een hele cursus ontwikkelen vanuit het niets is een tijdrovende klus. Bovendien huren bedrijven vaak experts in om deze inhoud te creëren, wat duur kan zijn. 

Synthesia meldt dat onderwijsspecialisten de gemiddelde productietijd van trainingsvideo’s met 8 dagen (62%) konden verkorten door moderne AI-tools te gebruiken

Met kunstmatige intelligentie kunt u ook:

  • Ideeën voor cursussen, hoofdlijnen en leerprogramma’s maken
  • Informatie zoeken op het internet en deze op een begrijpelijke manier presenteren 
  • Uw interne kennisbank omzetten in een leerprogramma dat gericht is op specifieke criteria en resultaten
  • Algoritmes voor adaptief leren gebruiken om de moeilijkheidsgraad van een cursus aan te passen aan de vooruitgang en prestaties van werknemers
  • NLP gebruiken om geschreven inhoud te analyseren en sleutelconcepten te identificeren die in bedrijfslesmateriaal moeten worden opgenomen
  • Scripts schrijven en trainingsvideo’s genereren.

Administratieve taken automatiseren

Bedrijven maken gebruik van AI om saaie administratieve taken te automatiseren, zoals planning, cursusinschrijving, het bijhouden van voltooiingen en rapportage.

Zo bespaart u kosten en kunt u zich richten op creatievere en strategischere initiatieven.

Schaalbaarheid vergroten

AI kan uw leerplatform eenvoudig opschalen naar een groot aantal cursisten wereldwijd dankzij AI-gestuurde chatbots die de hele cursus in verschillende talen kunnen vertalen, direct antwoord kunnen geven op vragen van cursisten en 24/7 ondersteuning kunnen bieden zonder menselijke tussenkomst. 

Hierdoor kunt u nieuwe trainingsprogramma’s implementeren, bestaande bijwerken of processen binnen leermanagementsystemen stroomlijnen zonder dat dit veel tijd of middelen kost.

Zorgen voor betere resultaten

Met kunstmatige intelligentie kunnen mentoren hiaten in de kennis van medewerkers identificeren en aanpakken, waardoor docenten gepersonaliseerde leerervaringen kunnen bieden. Daarnaast kunnen virtuele mentoren met AI gebruikersscenario’s simuleren, gesprekken aangaan, de voortgang beoordelen en real-time feedback geven. Al met al verbetert AI het begrip van kennis en daarmee de prestaties van medewerkers.

Welke AI-functies kunnen nuttig zijn bij onderwijs en ontwikkeling?

Laten we nu eens ontdekken hoe we AI kunnen inzetten voor een aantal van de hierboven besproken use cases.

De eerste 4 functies die we hierboven hebben genoemd, zijn beschikbaar in iSpring Page, een intuïtief hulpmiddel voor het maken van cursussen met AI. U kunt beginnen met deze eenvoudige softwareoplossing die is ontworpen voor trainingsspecialisten. Met AI kunt u een cursus voor online leren co-creëren in een tekstdocument dat klaar is om te worden gedeeld met cursisten.

Functie 1. Modules ontwikkelen

Allereerst moet u weten dat AI-tools voor training en ontwikkeling kunnen helpen bij het opsplitsen van training in kleinere, behapbare onderwerpen door ideeën voor modules te genereren.

Hier is een voorbeeld van een prompt die u kunt gebruiken om een trainingsoverzicht voor medewerkers te maken in iSpring Page:

U bent een L&D manager en professionele coach bij een succesvol techbedrijf. Maak een trainingsprogramma over best practices voor één-op-één gesprekken met klanten voor salesmanagers. Maak het boeiend, interactief en nuttig.

Geef iSpring Page voldoende input en AI levert de gewenste resultaten. Als het resultaat u niet bevalt, kunt u het antwoord opnieuw genereren.

Klik tenslotte op Toevoegen (Add) en de app verplaatst het resultaat naar het tekstgedeelte.

Een antwoord gegenereerd door iSpring AI toevoegen

Functie 2. Quizzen toevoegen

U kunt veel tijd besparen door beoordelingsvragen en opdrachten te genereren met AI. U krijgt startpunten of zelfs kant-en-klare opdrachten.

Bij het maken van een prompt kunt u het type quizvraag opgeven dat u wilt maken of de AI vragen om taken te genereren met verschillende moeilijkheidsgraden.

Hoe iSpring AI quizvragen maakt

Functie 3. Teksten samenvatten

Een AI-chatbot kan ook een samenvattende tekst voor u maken, zodat u niet zelf de meest relevante informatie hoeft te zoeken. Dit is een van de handigste AI-functies om te gebruiken als u met grote hoeveelheden informatie werkt. 

U kunt bijvoorbeeld:

  • Samenvattingen van modules ontwikkelen voor lerenden om belangrijke punten te benadrukken;
  • Tekst samenvatten van gesprekken met materiedeskundigen;
  • Verschillende academische artikelen en rapporten samenvatten als u onderzoek doet voor een nieuwe cursus;
  • Bestaand trainingsmateriaal samenvatten om hiaten te ontdekken waar u meer informatie kunt toevoegen.
Een voorbeeld van een samenvatting gemaakt door iSpring AI

Functie 4. Scripts maken voor trainingsvideo’s

Video is een van de meest effectieve leermiddelen. Om u te helpen bij het maken van video’s, kan AI een script genereren op basis van uw trainingsmateriaal. Het enige wat u hoeft te doen, is de tekst selecteren en de AI-chatbot vragen om een videoscript te maken voor AI onderwijs.

Vermeld uw trainingsdoel, videotype en andere vereisten in de prompt.

Een videoscript maken in iSpring Page

Functie 5. Trainingsvideo’s genereren

AI-gestuurde leerplatforms zoals Synthesia kunnen trainingsvideo’s genereren, gebaseerd op uw materiaal. Deze software kan bijvoorbeeld voice-overs en ondertitels maken, personages en avatars voor storytelling en rollenspellen voor trainingsscenario’s. Het kan ook sjablonen aanpassen aan uw huisstijl. Het kan ook sjablonen aanpassen aan de stijl van uw merk. Dit helpt u om uw trainingsmodules met veel minder moeite uit te breiden en de leerervaring als geheel te verbeteren.

Eigenschap 6. Hiaten in kennis identificeren

Algoritmen voor machinaal leren kunnen vaardigheden evalueren, prestaties uit het verleden analyseren, leerdoelen bepalen en verbeterpunten identificeren. In plaats van uren te besteden aan het analyseren van gegevens, kunnen opleidingsprofessionals kunstmatige intelligentie gebruiken om prestaties te monitoren en zelfs toekomstige hiaten te voorspellen.

Met generatieve AI-tools zoals Workera kunnen opleidingsspecialisten bijvoorbeeld bestaande kennisleemtes identificeren, datagestuurde inzichten gebruiken om vooroordelen te voorkomen en leerdoelen te bepalen. 

Wanneer managers leertrends en -patronen identificeren, kunnen ze gerichte ondersteuning bieden en gepersonaliseerde ontwikkelingsplannen opstellen die eigen, gratis en betaalde bronnen omvatten.

Bedrijven kunnen AI ook gebruiken om de voortgang van cursisten te volgen, de gegevens te analyseren, de effectiviteit van trainingsmaterialen te evalueren en weloverwogen beslissingen te nemen om bij te dragen aan operationele groei.

Hier is een voorbeeld van een ChatGPT-prompt die helpt om inhoud te vinden op basis van specifieke inzichten die worden gegenereerd door tools zoals Workera:

U bent een gecertificeerde coach in de ___ sector. U ontwikkelt leerplannen op basis van de professionele ontwikkelingsdoelen van uw team. U hebt een nieuwe verkoopstagiair die basisverkoopvaardigheden moet leren in vijf virtuele sessies van twee uur. Maak een lesplan en een overzicht voor elke sessie, met de nadruk op één kernvaardigheid per sessie. Deze nieuwe manager is een uitstekende communicator en is klaar om actief te leren, maar hij heeft hulp nodig bij cold calling en het omgaan met bezwaren.

Stel een paar boeken voor over deze onderwerpen in een zakelijke omgeving als aanvulling op de vijf sessies.

Functie 7. Klantinteracties simuleren

Gebruik AI om minder of geen tijd te besteden aan het ontwikkelen van rollenspellen.

AI-gebaseerde software zoals Zenarate kan realistische trainingssimulaties maken die reageren op beslissingen van gebruikers. Deze gesimuleerde klantinteracties verbeteren de beslissingsvaardigheden en het situationeel bewustzijn in verschillende, vaak onvoorspelbare scenario’s. 

Dit betekent ook dat AI uw medewerkers in staat stelt om hun vaardigheden te oefenen in een veilige omgeving met toezicht. Deze functionaliteit is vooral gunstig voor blended learning-scenario’s, waarin cursisten face-to-face interacties kunnen aanvullen met AI-gesimuleerde oefeningen. 

De beperkingen van AI in bedrijfsopleidingen

Wees u bewust van deze obstakels, zodat uw initiatief voor AI-learning en ontwikkeling niet uitdraait op een drama voor uw bedrijf. 

Menselijke benadering

Hoewel AI veel repetitieve taken kan automatiseren en gepersonaliseerde aanbevelingen kan doen, is het geen vervanging van mensen. Het ontwikkelen van trainings,- en ontwikelingsprogramma’s heeft een menselijke aanpak nodig die AI alleen maar kan aanvullen.

Uit Wiley onderzoek uit 2023 blijkt dat mensen hunkeren naar een menselijke band, waarbij 59% wil dat een instructeur het leren leidt, terwijl slechts 7% de voorkeur geeft aan AI-gestuurd leren. Daarnaast zegt de overgrote meerderheid (87%) van de respondenten dat ze willen dat de inhoud van trainingen wordt ontwikkeld door een materiedeskundige in plaats van door AI-technologieën (12%).

Ethische bezwaren

Een cruciaal ethisch aspect bij het gebruik van AI, vooral in een bedrijfsomgeving, is het waarborgen van de privacy. Omdat AI enorme hoeveelheden gegevens kan verwerken, waaronder de persoonlijke gegevens van werknemers, moeten organisaties ervoor zorgen dat de regelgeving voor gegevensbescherming wordt nageleefd. Transparantie bij het verzamelen, verwerken en gebruiken van gegevens is essentieel voor een verantwoord gebruik van AI.

Een ander probleem bij het implementeren van kunstmatige intelligentie in leermanagementsystemen voor bedrijven (en daarbuiten) is mogelijke vertekening. Kunstmatige intelligentie-algoritmen zijn slechts zo goed als de gegevens waarop ze zijn getraind, en als die gegevens bevooroordeeld zijn, kunnen de uitkomsten dat ook zijn. Daarom moeten AI-systemen regelmatig worden gecontroleerd en eventuele problemen worden opgelost.

Juridische risico’s

Het gebruik van AI voor het maken van materiaal brengt juridische problemen met zich mee op het gebied van auteursrecht. Omdat algoritmen vaak worden getraind op materiaal waar auteursrecht op rust, bestaat het risico dat dit wordt gereproduceerd zonder de juiste licentie.

Zoals deze zomer, toen Getty Images een AI-tool om afbeeldingen te generen, Stable Diffusion van Stability AI, aanklaagde voor het gebruik van een afbeeldingbibliotheek waarop auteursrechten rusten.

Om mogelijke juridische problemen te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat u AI-systemen gebruikt die over de juiste licenties beschikken en alleen vertrouwen op geautoriseerde inhoud.

Technische beperkingen

Er is veel opwinding over AI-gebaseerde training. Veel medewerkers zullen echter de steile leercurve van deze technologie missen. 

Managers moeten:

  • Tijd besteden aan het leren werken met AI om dergelijke tools effectief te implementeren in hun workflows.
  • Zorgen dat medewerkers de nodige bijscholing en training krijgen om te leren omgaan met AI-technologie.

Aansprakelijkheid

Hoewel AI-technologie baanbrekend is, is het nog steeds een “work in progress”. 

Bedrijven moeten de informatie die wordt geleverd door kunstmatige intelligentie dubbel controleren, niet te veel vertrouwen op AI en bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen voor mogelijke fouten of problemen.

Kortom

Josh Bersin, een branche-analist en de oprichter van Bersin by Deloitte, beweert: “De toekomst van het onderwijs is aangebroken, en het wordt allemaal aangedreven door AI.” Dit is een sterke aanwijzing dat vertrouwdheid met AI-tools binnenkort een vereiste zal worden, en geen bonusvaardigheid, voor alle digitale werknemers, inclusie opleidingsmanagers.

Daarom raden we aan om AI te gaan gebruiken in uw trainingen.

U kunt beginnen met een eenvoudige tool zoals iSpring Page. Vraag u ook altijd af of AI deze of gene taak in uw workflow aankan en zoek dan naar gerelateerde tools of maak gebruik van een van de direct beschikbare tools, zoals ChatGPT, Bing, Bard, Copy.ai en andere.

Veelgestelde vragen over AI-tools en leerprocessen

Nog vragen over AI in opleidingen en onderwijs? Bekijk onze antwoorden.

Hoe maak ik een cursus met behulp van AI?

Hier zijn enkele ideeën over hoe u cursussen kunt maken met AI-algoritmen:

  • Opleidingsideeën en doelgroeppersona’s genereren
  • Trainingsoverzichten, modules, vragen voor quizzen, enz. maken
  • Videoscripts en voice-overs genereren
  • Trainingsvideo’s opnemen
  • Trainingsmateriaal vertalen in verschillende talen.

Kunnen AI-tools de betrokkenheid en motivatie van leerlingen verbeteren?

Ja, dat kan. Met kunstmatige intelligentie kunnen opleidingsmanagers aangepaste opleidingsprogramma’s en meeslepende ervaringen creëren, realtime feedback geven en statisch opleidingsmateriaal omzetten in interactieve cursussen. Deze elementen vergroten de betrokkenheid van de cursist en zorgen voor een grotere motivatie om deel te nemen aan het leerproces.

Hoe personaliseert AI de leerervaring?

  • Prestatiegegevens van leerlingen analyseren
  • Gebieden identificeren die voor verbetering vatbaar zijn
  • Leerlingen persoonlijke ondersteuning bieden door vragen te beantwoorden en uitleg te geven
  • De voortgang van de leerlingen bewaken

Wat zijn de ethische overwegingen voor het gebruik van AI voor leren en ontwikkeling?

Ethische overwegingen met betrekking tot kunstmatige intelligentie in training en ontwikkeling zijn onder andere het waarborgen van de privacy van gegevens, het zorgen voor transparantie in algoritmen, het voorkomen van vooroordelen en het bevorderen van eerlijke toegang tot AI-gebaseerde hulpmiddelen.

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
E-learning ontwikkeltoolkit
Gratis Proberen