U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox of Microsoft Edge voor de beste site-ervaring.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Natuurlijk gaat de opkomst van het nieuwe leren niet alleen om leuke weetjes, en TED is slechts een voorbeeld van het met success presenteren van ideeën in kleine hapklare brokken. Data van Statistic Brain laat zien dat in het jaar 2000 de menselijke aandachtsboog 12 seconden was. In 2015 was dat nog maar 8,25 seconden. Geen wonder dat er in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, wordt gekeken naar microlearning in de hoop effectieve leermogelijkheden te creëren met goede leerresultaten.

Wat is microlearning?

Microlearning is een op vaardigheid gebaseerde aanpak van leren waarbij informatie in kleine, zeer toegespitste fragmenten wordt aangeboden. Het is de ideale manier om snel antwoorden te vinden op specifieke problemen. Om een snel overzicht van het proces te krijgen, bekijk de video tutorial hieronder.

Wat is microlearning?

Laten we eens kijken wat er zo speciaal is aan een microlearning module:

  • Lengte: Zoals de naam al zegt, deze manier van leren is vooral snel. Een typische module kan in ongeveer vijf minuten worden voltooid. Er zijn echter geen strikte regels voor de lengte ervan, zoals leerstrategie deskundige Shannon Tipton van Learning Rebels, LLC uitlegt:

“Er zijn geen tijdslimieten voor microlearning. Er is geen magisch getal hoe lang het moet duren. Het gaat allemaal om de behoefte en de context. U wilt een “How-to” screencast maken, is 7 minuten lang genoeg, is 5 minuten genoeg? Dat hangt er vanaf. Hou dit in gedachten: “Zo lang als nodig en zo kort mogelijk.”

Shannon Tipton

Learning Rebels, LLC

  • Focus: Elke module geeft een gericht antwoord op één enkel probleem of vraag.
  • Verscheidenheid: De soorten materiaal zijn onder meer video tutorials, audio podcasts, presentaties, interacties, spelletjes, scenario’s, assessments, op tekst gebaseerde hulpmiddelen bij het werk, en korte online lessen.
  • Mobielvriendelijk: Het materiaal is bedoeld om te worden geopend op het moment dat het nodig is, en is dus een perfecte manier om op een smartphone of tablet te leren.

Al met al zijn er twee belangrijke verschillen tussen microlearning en traditioneel leren. Ten eerste geeft deze manier van leren niet veel context of bijzonderheden, omdat het over het algemeen niet gebruikt wordt om basiskennis bij te brengen.

Ten tweede gaat het er ervan uit dat elke lerende gemotiveerd genoeg is om de leerstof die hij nodig heeft zelf op te zoeken en af te ronden. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het vaak niet. Zelfs de kortste les kan een uitdaging zijn als deze over kennis of onderwerpen gaat die de huidige vaardigheden van de lerende te boven gaan.

Lerenden die een basisniveau qua kennis hebben, die hun ontbrekende kennis kunnen aanwijzen, en die zich op hun gemak voelen bij het leren met technologie, zullen het meeste voordeel halen uit microlearning.

iSpring Suite

Ontwerp samen met iSpring Suite microlearning materiaal.

Gratis proefversie Meer informatie

De voordelen van microlearning training

Is microlearning populair omdat het goed werkt, of werkt het goed omdat het populair is? Het antwoord is misschien een beetje van beide.

Millennial en Generation Z lerenden – de “digital natives” van de huidige beroepsbevolking – deze geven de voorkeur aan leren dat is aangepast aan hun behoeften, informeel is, en op verzoek beschikbaar is. De opkomst van deze generatie betekent dat het nog belangrijker is om aan deze eisen te voldoen. Microlearning voldoet aan al deze eisen en meer:

  • Onderzoek in de Journal of Applied Psychology constateerde dat microlearning 17% effectiever was in het overbrengen van kennis dan een doorsnee klassikale training. Onderzoekers kwamen tot de conclusie dat informatie die in korte, gerichte fragmenten werd verstrekt gemakkelijker te begrijpen en te onthouden was dan dezelfde leerstof die in een langere, meer uitgebreide vorm werd verstrekt.
  • Lerenden zijn ook geneigd vaker met deze manier leren bezig te zijn, waardoor het leren beter wordt onthouden. Het uitvoeren van leeractiviteiten na verloop van tijd helpt kennis over te dragen naar ons lange-termijn geheugen.
  • Organisaties hebben ontdekt dat het beschikbaar maken van leren op het moment dat het nodig is, zonder problemen kan worden ingepast in de normale gang van zaken op het werk. Dit helpt een leercultuur te ondersteunen en verhoogt de algemene productiviteit.

Leer- en ontwikkeling professionals hebben microlearning omarmd als een manier om gemakkelijk bruikbaar materiaal te creëren en te beheren die de lerenden ook echt aanspreekt. Het management is voorstander van deze manier als een geschikte manier om rendabel te leren.

De nadelen van microlearning

Ondanks al zijn voordelen is microlearning niet het antwoord op elke leerbehoefte. Het kan niet gebruikt worden om brede, diepgaande kennis over een onderwerp te verstrekken, omdat het, per definitie, gericht is op het oplossen van één probleem of het beantwoorden van één vraag tegelijk. Het is ook geen goede manier om analytische vaardigheden te leren of oorzaak-en-gevolgrelaties te onderzoeken, aangezien deze activiteiten doorgaans tijd vragen voor zowel planning als reflectie. Het is ook belangrijk te beseffen dat on-demand microlearning een geweldig leermiddel is, maar dat hetzelfde materiaal nutteloos is als ze niet op het juiste moment te vinden is.

Een veel voorkomende misvatting is dat elke cursus kan worden omgezet in microlearning door hem gewoon in kleinere stukjes te knippen. Dit is onjuist; wat u feitelijk heeft gedaan is het materiaal in stukjes verdelen. Dit kan een goede manier zijn om informatie te ordenen in kleine, gemakkelijk te begrijpen leerstukjes. De gefragmenteerde lesstof moet gecombineerd worden met de rest van de lesstof om een complete cursus te vormen. Maar microlearning is niet alleen in stukjes en beetjes gesneden materiaal. Het is een strategie waarbij onafhankelijke leeronderdelen werken voor één enkel doel en deel uitmaken van het totale leerplaatje.

Principes en toepassingen van microlearning

De drie basisprincipes zijn:

1. Minder is meer
2. Opleveren in kleine segmenten
3. Prikkel en betrek de leerling

Het lijkt misschien dat dit iets snels, gemakkelijks en leuks is. Dat is ongetwijfeld juist, maar het betekent niet dat het snel en gemakkelijk ter plekke ontwikkeld kan worden! Het blijft een cursus, en hij moet gepland, ontworpen en ontwikkeld worden om in te passen in uw algemene leerstrategie.

“Een grote fout die mensen maken bij microlearning is het ontwerpen zonder een plan. Een strategisch plan voor gebruik en beheer is belangrijk. U moet plannen maken voor versiebeheer, hosting en beheer. Wie gaat het materiaal beoordelen voordat het naar iedereen wordt gestuurd? Zal het materiaal worden gemaakt door vakspecialisten of door gebruikers met goedkeuring van de SME? Het mag dan misschien beperkt zijn, er is wel een plan nodig.”

Shannon Tipton

Learning Rebels, LLC

Bedrijven gebruiken microlearning vaak om training te geven over het volgen van een proces, het uitvoeren van een taak, of het gebruik van een specifiek type tool of technologie. Lesmateriaal kan op verschillende manieren worden aangeboden: als video tutorials, screencasts, audio podcasts, of te downloaden hulpmiddelen.

Het wordt ook vaak gebruikt om vaardigheden bij te spijkeren en kennis op de werkplek te versterken. Dit soort leermomenten worden vaak opgezet als simulaties, interacties, video tutorials, of korte scenario’s.

De onderstaande grafiek geeft een volledig beeld van hoe microlearning gebruikt kan worden om een verscheidenheid van leeroplossingen op de werkplek te leveren.

LeerbehoefteMicrolearning oplossing
Nieuwe medewerker onboardingIntroductie- en welkom video’s

Tijdlijn Interactie die de geschiedenis van het bedrijf laat zien

Veelgestelde vragen voor nieuwkomers

Compliance trainingInformatieve video

Scenario-gebaseerde activiteit

Assessment activiteit in spelvorm

Software trainingScenario-gebaseerde activiteit

Screencast

How-to digitale hulp

Soft skills trainingAudio podcast

Informatieve video

Vertakkend scenario met gepersonaliseerde resultaten

Procesgebaseerde interactie

Verkoop trainingVertakkend scenario met verschillende resultaten

Product tutorial

Microlearning voorbeelden

Bij microlearning van hoge kwaliteit wordt de lerende van begin tot eind betrokken. Hieronder vindt u enkele van de populairste werkwijzen die u zullen helpen visualiseren waar het hier om gaat:

  • Leerpaden over verschillende onderwerpen (zoals die te zien zijn op Khan Academy en Lynda.com)
  • Korte educatieve video’s (zoals TED-Ed)
  • Video tutorials en how-tos (bijvoorbeeld: iSpring Suite tutorials)
  • Educatieve kanalen, accounts, en groepen op sociale netwerken (kijk bijvoorbeeld naar @nasa op Instagram)
  • Diensten voor het leren van talen (zoals DuoLingo)

Zoals gezegd kunnen er verschillende soorten microlearning activiteiten zijn, maar deze keer richten we ons op interactieve modules die u zelf kunt maken. Het is snel en gemakkelijk om dat te doen met een authoring toolkit zoals iSpring Suite. Met iSpring kunt u e-learning cursussen bouwen met quizzen, video tutorials, en rollenspellen. Het biedt ook een hele reeks sjablonen waarmee u in enkele minuten interessante microcursussen kunt maken. U hoeft alleen maar teksten en afbeeldingen aan het sjabloon toe te voegen en u kunt beginnen! Er is een gratis proefversie van iSpring Suite die 14 dagen te proberen is. Probeer alle functies uit om te zien in hoeverre het u bij uw projecten kan helpen.

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden die u kunt maken met iSpring Suite:

Soft skills training

Call center professionals “zijn betrokken bij” elk aspect van de klantendienst ervaring. Een microlearning module is de perfecte manier om het vijf stappen proces van een organisatie te laten zien voor het omgaan met boze klanten.

Kijkt u eens naar dit informatieve klantenservice scenario:

Verkoop/product kennis training

Het aanleren en onthouden van product details kan een uitdaging zijn voor zowel nieuwe als ervaren verkopers. Een interactieve handleiding waarin de onderdelen en technische mogelijkheden van een product worden uitgelegd, is een snelle manier om essentiële product details te leren (of te bekijken).

Bekijk hoe microlearning wordt gebruikt om de producttraining te ondersteunen:

Oriëntatie/training voor nieuwe medewerkers

De eerste dagen bij een nieuwe baan zorgen vaak voor spanning en verwarring. Een organisatie kan microlearning gebruiken om nieuwe medewerkers wegwijs te maken in het bedrijf, snel antwoord te geven op veelgestelde vragen, en de geschiedenis van het bedrijf te vertellen, vanaf de oprichtingsdatum tot op heden.

Hier is een interactieve rondleiding door het kantoor, ontworpen voor nieuwe medewerkers:

Een FAQ is een uitstekende manier om microlearning te gebruiken om met één klik toegang te geven tot uw meest gestelde HR-vragen.

Een tijdlijn kan laten zien hoe een bedrijf uitgroeide van slechts een idee tot een groot kledingmerk.

Vaardigheden opfrissen

Als een teamlid niet altijd even goed presteert, kan een goed opgestelde quiz vaak bepalen waar eventuele verbeterpunten zijn.

iSpring Suite biedt kant-en-klare vraag sjablonen met verschillende vraagtypes, waaronder matching, volgorde, en drag-and-drop. Kies eenvoudigweg uw vraagtype en voeg tekst en grafische elementen rechtstreeks in het sjabloon toe. Willekeurige vragen en antwoorden en gebruik scenario’s voor vertakkingen en feedback dia’s om een echt uitdagende en fraudebestendige quiz te maken.

Kijk hoe een quiz u kan helpen een specifieke leerbehoefte te identificeren:

Klantenservice training

U kunt het gebruiken om nieuwe medewerkers een gevoel te geven voor de klantenservice ervaring voordat zij rechtstreeks met klanten gaan werken. Kies een achtergrond en een personage uit de iSpring Content Library, en voeg dan uw tekst en voice-over toe (indien gewenst). Geef een aantal opties met betrekking tot antwoorden op de vragen en voeg vertakkingen toe om de leerlingen bij elke stap te begeleiden. Een feedback-icoontje laat de leerling weten of hij op de goede weg is of niet bij elke stap van de simulatie.

Hier ziet u hoe een rollenspel leren met een direct impact oplevert:

Software training

De gemakkelijkste en meest gebruikte manier om medewerkers te trainen in het gebruik van software is met korte video tutorials. Als u hen echter wat extra tips wilt geven over het gebruik van de tool, dan kunt u dat doen met een digitaal flipbook. Een flipbook bijvoorbeeld, dat online gedeeld en bekeken kan worden, is het perfecte microlearning middel om gebruikers te helpen hun PowerPoint ontwerpvaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Als u kant-en-klare Word of PDF handleidingen of tools heeft kunt u die met een paar klikken omzetten in e-books met een pagina-omslag effect. Zie hoe dit eruit ziet:

Aanpasbare micro cursussen

iSpring Suite is een geweldige desktop toolkit waarmee u verschillende soorten materiaal kunt maken. Als u echter aanpasbare microcursussen online wilt bouwen, direct in uw browser, en er met uw team aan wilt werken, kunt u iSpring Learn proberen.

Nu is uw eerste trainingsmodule klaar om gepubliceerd te worden. Maar hoe gaat u dat delen met uw lerenden? Een LMS is een perfecte oplossing om uw lesmateriaal te beheren. iSpring Learn is een goed voorbeeld van een eenvoudig te gebruiken LMS, dat ook helpt om alle resultaten van uw lerenden op één punt te krijgen. Probeer de 30-dagen gratis proefversie om te zien hoe het voor u werkt.

Veelgestelde vragen over microlearning

Laten we eens kijken naar enkele van de veelgestelde vragen over microlearning:

Wat is microlearning?

Het is een op vaardigheden gebaseerde training die gegeven wordt in “hapklare” onderdelen die snel afgerond kunnen worden. Eén enkele module moet uit één les bestaan die zich op één enkele kwalificatie richt.

Waarin verschilt microlearning van traditioneel e-learning of klassikaal leren?

Microlearning is bedoeld om een specifieke vaardigheid of een stukje kennis op verzoek te leveren, op het moment dat het nodig is. Het is niet bedoeld om een uitgebreide of gedetailleerde leerervaring te bieden.

Kan microlearning, gezien de korte tijdsduur, echt doeltreffend zijn?

Absoluut! Onderzoekers hebben bewezen dat de gerichte, strakke focus van microlearning de gebruikers helpt om de informatie beter te verwerken, te onthouden en toe te passen dan trainingen die langer duren.

Wordt alle training in beknopt formaat als microlearning gezien?

Nee. Microlearning is niet zomaar een kort stukje uit een langere trainingsmodule. Het is een op zichzelf staande leerervaring die een complete leerervaring oplevert.

Hoe lang duurt het om een microlearning module te maken?

Dat hangt af van het soort leeractiviteit dat u aan het maken bent. Bijvoorbeeld, met iSpring Suite, kunt u in enkele minuten modules bouwen. Meld u aan voor de proefperiode en probeer het volledige iSpring Suite pakket 14 dagen lang gratis uit.

Wat is de beste manier om toegang te krijgen tot microlearning?

De meeste organisaties zetten het in via hun LMS, net als met overig materiaal. U kunt er echter ook voor kiezen het materiaal beschikbaar te stellen via een kennisbeheer database, bedrijfsintranet, of een ander intern systeem.

Om meer te weten te komen over de strategie van uw organisatie, kunt u contact opnemen met de teamleiders van uw L&D-team.

Conclusie over microlearning

Microlearning blijkt een geweldige aanpak te zijn voor het moderne leren op het werk. Het is effectief, boeiend, en spreekt de lerenden aan. Het kan een autonome oplossing zijn voor bedrijfsleren, maar kan ook langere e-learning cursussen en zelfs klassikaal leren ondersteunen en aanvullen. Tegelijkertijd kunnen we microlearning geen “pasklare” oplossing noemen. Zonder een strategie en een exacte planning zal het zeker geen oplossingen bieden.

Toch is het, gezien de razendsnelle cultuur waarin wij nu leven, absoluut van blijvende aard.

Wij willen graag onze dank betuigen aan onze e-learning expert voor het delen van haar expertise en het helpen met dit lesmateriaal:

Shannon Tipton

Learning Rebels, LLC

Shannon Tipton is een expert in het ontwikkelen van leerstrategieën en infrastructuren door het gebruik van leertechnologieën en microlearning. Shannon heeft bedrijven geholpen hun volledige potentieel te realiseren en trainingen weer leuk te maken. Haar blog “Learning Rebels” staat in de top 100 e-learning blogs. Shannon werd ook een van de top 100 e-learning “Movers and Shakers” genoemd door eLearning Industry. In 2015 publiceerde zij haar boek, Disruptive Learning: Discover Your Inner Learning Rebel.

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
Microlearning binnen uw bedrijf met de iSpring Suite
Gratis Proberen