U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox of Microsoft Edge voor de beste site-ervaring.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Oticon is een Amerikaanse fabrikant van hoortoestellen die zich toelegt op het verbeteren van het leven van mensen met gehoorverlies. Josephine Poelma, Executive Director of Learning and Development bij Oticon, Inc., vertelt hoe het Amerikaanse bedrijf gebruikmaakt van iSpring als een belangrijk instrument in de strategie voor personeelsontwikkeling.

De uitdaging: meer dan 250 medewerkers in het hele land trainen

Oticon is al sinds 1904 wereldleider op het gebied van hoorzorg. Gezien het veranderende landschap in de hoorindustrie en de toenemende eisen van de klanten (hoorprofessionals), is het van cruciaal belang dat alle medewerkers hun vaardigheden scherp houden en hun kennis up-to-date houden, zodat het bedrijf effectief kan concurreren.

Oticon moet een hoog kennis- en vaardigheidsniveau handhaven onder alle ruim 250 medewerkers, inclusief professionals in het veld zoals accountmanagers en veldtrainers die veel reizen. Daarnaast is het, gezien de sterk gereguleerde aard van de branche, van cruciaal belang dat alle medewerkers dezelfde consistente boodschap te horen krijgen over de producten die Oticon verkoopt. Daarom is e-learning zo’n belangrijk onderdeel van de algemene trainingsstrategie van het bedrijf. Zoals Josephine vertelt:

“Zonder e-learning zou de training afhankelijk zijn van de roosters van de medewerkers, wat moeilijk is gezien de verschillende tijdzones en het intensieve reizen van onze buitendienstmedewerkers. Met e-learning kunnen onze medewerkers trainingen volgen wanneer hun agenda het toelaat. iSpring’s mobiele app met offline mogelijkheden is vooral handig voor onze accountmanagers en trainers in de buitendienst, omdat ze hiermee cursussen kunnen downloaden die offline beschikbaar zijn, zodat ze altijd en overal trainingen kunnen volgen.”

Opvolging en verantwoording verbeteren

Voordat Oticon, Inc. iSpring Learn LMS en iSpring Suite gebruikte was het moeilijk om de voltooiing van trainingen te controleren en vast te stellen waar er hiaten waren. Zoals Josephine uitlegt:

“We gebruikten een site voor alle trainingsinhoud, maar de site was niet gebruiksvriendelijk en er moest veel worden geklikt om een specifiek trainingsonderdeel te vinden. Bovendien was de rapportage omslachtig, waardoor het voor ons moeilijk was om de voltooiingen te meten en te controleren.”

Sinds Oticon, Inc. iSpring gebruikt, is het maken en toewijzen van cursussen eenvoudiger en effectiever geworden: het ontwikkelteam maakt cursussen, quizzen en video’s en uploadt deze in een paar klikken naar het iSpring-portaal. Josephine vertelt:

“iSpring geeft veel meer inzicht in hoe mensen het doen en geeft de managers van de medewerkers ook meer verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun teams de training afmaken.”

Leereffectiviteit maximaliseren: een gemengde aanpak

Oticon, Inc. gebruikt een gemengde aanpak voor leren. Voorafgaand aan de persoonlijke training moeten alle medewerkers zelfstudiecursussen volgen op iSpring Learn. Op deze manier komen de medewerkers naar de persoonlijke training met basiskennis en -vaardigheden, die ze vervolgens verder kunnen ontwikkelen met behulp van praktische activiteiten zoals rollenspellen.

Josephine deelt ook twee voorbeelden van de manieren waarop Oticon, Inc. de gemengde aanpak gebruikt:

Inwerktraining voor nieuwe accountmanagers

“Wanneer nieuwe accountmanagers bij Oticon, Inc. komen werken, doorlopen ze een inwerkprogramma van 10 weken om ze te helpen wennen aan het bedrijf en snel productief te worden.

We gebruiken e-learning om onze accountmanagers kennis te laten opdoen over Oticon, onze producten en onze technologie, en gebruiken vervolgens persoonlijke training om hen te leren hoe ze deze kennis kunnen toepassen om de kwaliteitsservice te leveren die onze klanten van Oticon verwachten.”

De resultaten van de cursussen en quizzen die de nieuwe medewerkers hebben voltooid, worden bijgehouden en gecontroleerd om te bepalen of de medewerkers extra ondersteuning nodig hebben. Met de leerpaden van iSpring kunnen geïndividualiseerde plannen worden gemaakt om unieke leerbehoeften te ondersteunen.

“Stel dat een nieuwe accountmanager meer kennis nodig heeft over Microsoft Office. We kunnen eenvoudig een leertraject voor Excel, PowerPoint en/of Word toewijzen aan deze persoon.”

Training voor nieuwe producten

Een andere manier waarop Oticon, Inc. gebruikmaakt van gemengd leren is voor productlanceringen. Wanneer Oticon een nieuw of vernieuwd product uitbrengt, moeten alle medewerkers getraind worden om het product, de voordelen en de toepassing ervan effectief aan klanten te kunnen presenteren.

“We werken nauw samen met onze marketing-, verkoop- en audiologieafdelingen bij het opstellen van lesprogramma’s voor productlanceringstrainingen,” zegt Josephine. “We vragen ons af: Hoe verhoudt ons nieuwe product zich tot producten van concurrenten? Hoe kunnen we er effectief over praten? We doen een behoefteanalyse, anticiperen op vragen die onze accountmanagers kunnen tegenkomen en stippelen vervolgens het lesprogramma uit om de lancering te ondersteunen.”

Tijdens de analyse bepalen Josephine en haar team ook welke leerdoelen het best bereikt kunnen worden door middel van zelfstudie op iSpring Learn, en welke doelen beter geschikt zijn voor face-to-face interactie in de klas, waarbij een docent aanwezig is om direct feedback te geven.

De e-learning-cursussen zijn op eigen tempo te volgen en worden ontwikkeld met behulp van iSpring Suite. iSpring Suite is een perfecte samenwerkingstool omdat het gebaseerd is op PowerPoint, een veelgebruikte tool die medewerkers die als expert op dit gebied fungeren, weten te gebruiken.

“Met iSpring Suite kunnen we eenvoudig bestanden of inhoud doorgeven tussen verschillende afdelingen. Zodra de inhoud is goedgekeurd, kunnen we eenvoudigweg gebruiken wat in PowerPoint is gebouwd om interactieve elementen toe te voegen en de inhoud te publiceren als een cursus op iSpring Learn. Het hele proces is zeer efficiënt, zeer effectief en stelt ons in staat om snel cursussen te ontwikkelen en te implementeren.”

24/7 leren

Op dit moment heeft Oticon, Inc. meer dan 300 cursussen 24/7 beschikbaar op hun leerportaal. Medewerkers kunnen op elk moment en vanaf elk apparaat trainingen volgen. Accountmanagers en praktijkopleiders maken bijvoorbeeld veel gebruik van de offline versie van de mobiele app.

“Het is ontzettend handig voor onze buitendienstteams omdat ze zo veel reizen! Ze kunnen cursussen downloaden en hun training overal voortzetten, zelfs in een vliegtuig met een slechte Wi-Fi-verbinding,” aldus Josephine.

iSpring: gebruiksvriendelijk, effectief, betaalbaar

Voordat ze voor iSpring kozen, overwoog Oticon, Inc. een aantal andere authoring tools en online LMS’en. Josephine vertelde ons dat de keuze van het bedrijf was gebaseerd op een lijst met criteria:

Offline toegang tot de inhoud:

Omdat de buitendienstmedewerkers veel reizen, is het essentieel dat ze gemakkelijk toegang hebben tot cursusinhoud op hun mobiele apparaten. Met de gratis mobiele app van iSpring kunnen deze medewerkers trainingen volgen op hun tablets of telefoons wanneer ze maar tijd hebben.

Berekening van het aantal gebruikers:

In tegenstelling tot andere bedrijven die factureren voor het aantal gebruikers in het systeem, rekent iSpring alleen voor actieve gebruikers. “We betalen alleen voor wat we gebruiken. Dat is extreem voordelig voor ons,” merkt Josephine op.

Eenvoud van de oplossing:

Josephine legt uit dat “het in andere LMS’en een tijdje kan duren om een cursus te maken, te publiceren en aan gebruikers toe te wijzen. Door iSpring Suite te gebruiken in combinatie met iSpring Learn, is het hele proces van het publiceren van cursussen tot het toewijzen van gebruikers gestroomlijnd – het bespaart ons ongelooflijk veel tijd.”

“Over het algemeen is iSpring Learn heel gemakkelijk vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid. Het is bijna zoals Netflix! Omdat het zo’n vertrouwde gebruikersinterface heeft, verliep onze uitrol erg soepel.”

Als u e-learning wilt gaan gebruiken in uw bedrijf, kunt u altijd contact met ons opnemen. We beantwoorden al uw vragen, regelen een live demo en implementeren het LMS binnen een dag.

Nog geen keuze gemaakt? Test dan onze volledige authoring toolkit, iSpring Suite, die perfect integreert met iSpring Learn LMS.

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
E-learning ontwikkeltoolkit
Gratis Proberen